25 Μαρτίου 2018 : Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΚΑΙ ΑΕΙΠΑΡΘΕΝΟΥ ΜΑΡΙΑΣ
ΠΗΓΗ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ
Ή ετοιμασία τοΰ θρόνου
Καί βρέθηκε ή Παρθένος Μαριάμ άπό τή γενιά τοϋ Δαβίδ, ή οποία «άπό τή στιγμή πού γεννήθηκε, οικοδομούσε κατάλυμα γιά Εκείνον- καί αγωνιζόταν νά καταστήσει τόν εαυτό της κατοικία τοϋ θεοϋ, τόσο ωραία πού νά είναι άξια γι’ αύτόν. Έτσι, όταν ήλθε, τίποτε δέν βρήκε νά κατηγορήσει στά ανάκτορα ό Βασιλιάς» (Άγιος Νικόλαος Καβάσιλας). Τόσο καθαρό καί άγιο ήταν τό «παλάτι», πού ετοίμασε ή Παρθένος. Τό λέει χαρακτηριστικά καί ένα τροπάριο τής έορτής: «Ψυχήν ήγνισε καί σώμα καθηγίασε, ναόν εΐργάσατο χωρητικόν τοϋ Θεοϋ, σκηνήν θεοκόσμητον καί έμψυχον τέμενος».
Πώς τά κατάφερε ή μικρή κόρη τής Ναζαρέτ; Τά κατάφερε, γιατί είχε μάθει νά φυλάει καλά τήν πόρτα τοϋ «παλατιού». «Ελεγχε αυστηρά κάθε επισκέπτη λογισμό, επιθυμία, συναίσθημα, φαντασία, κάθε κίνηση ψυχής καί σώματος. «Ετσι ασκούσε καί κρατούσε δυναμικά τήν ελευθερία της, προστατεύοντας τόν έαυτό της άπό καταληψίες καί κλέφτες.
Αύτό φάνηκε ξεκάθαρα καί στήν επίσκεψη τοϋ αρχαγγέλου Γαβριήλ. Μόλις τόν είδε, «διεταράχθη», μάς λέει ό εύαγγελιστής Λουκάς. Φοβήθηκε μήπως είναι κάποιος άπατηλός άγγελος, «κλέπτων τάς κατά τήν Εύαν άπερισκέπτους» (άγιος Γρηγόριος ό Παλαμάς). Κάποτε ένας έκπεσών άγγελος έξαπάτησε τήν άπερίσκεπτη Εύα καί τής έκλεψε ό,τι πολυτιμότερο είχε: τόν υγιή φόβο τοϋ θεοϋ καί τή σωτήρια υπακοή στην εντολή του. Καί αύτή ή απερισκεψία τής Εΰας έγινε αιτία σκλαβιάς καί θανάτου γι΄ αύτή καί γιά όλο τό ανθρώπινο γένος. Γι’ αύτό καί ή Παναγία «τόν άσπασμόν άνεξετάστως ού παρεδέξατο». Καί μόνο όταν ό αρχάγγελος διέλυσε τόν θεοφιλή φόβο της, «τοϋ άνοιξε τήν πόρτα», γιά νά τής μεταφέρει τήν πιό χαρούμενη είδηση, πού άκουσε ποτέ ή άνθρωπότητα.
Ή σωτήρια άπάντηση
Άλλα καί όταν άκουσε όχι ό θεός τήν καλεί νά τήν κάνει μητέρα του, τήν ταραχή τή διαδέχθηκε ή εύλογη απορία: «Πώς θά γίνει αύτό σέ μένα, πού είμαι καί θέλω νά παραμείνω παρθένος;». Ή απορία της δεν ήταν έκφραση ούτε αμφιβολίας ούτε απιστίας, όπως συνέβη μέ τόν άγιο Ζαχαρία. Αντίθετα, «ως σοφή καί συνετή ζητάει νά μάθει τόν τρόπο τοΰ πράγματος» (άγιος θεοφύλακτος). «Ετσι, ό αρχάγγελος Γαβριήλ δέν τήν κατακρίνει, άλλα τής εξηγεί: «Πνεύμα «Αγιο θά έλθει σ’ εσένα καί δύναμη τοϋ Υψίστου θά σέ επισκιάσει». Ποιός δοξοχαρής δέν θά κόμπαζε άπό κενοδοξία καί υπερηφάνεια, συνειδητοποιώντας ότι επιλέχθηκε άπό τόν θεό γιά μιά τέτοια τιμή;
Όμως ή γεμάτη τέλεια ταπείνωση Μαρία, οϋτε όταν άκουσε νά τήν προσφωνεί ό Αρχάγγελος «κεχαριτωμένη», οϋτε όταν βεβαιώθηκε ότι τήν διάλεξε ό θεός γιά μητέρα του, άφησε τήν έπαρση νά τήν αλλοιώσει- άλλα τό μόνο πού βρήκε νά άπαντήσει ήταν: «Ιδού ή δούλη Κυρίου- γένοιτό μοι κατά τό ρήμα σου»! Με άλλα λόγια, τοϋ είπε: «Μιά ζωή αγωνίζομαι νά έχω μοναδικό καύχημα μου, ϋψιστη χαρά μου καί τέλεια απόλαυση τής έλευθερίας μου τό νά εϊμαι δούλη τοϋ θεού- τό νά ύποτάσσω ελεύθερα πάντοτε τό θέλημα μου στό δικό του θέλημα. «Ας γίνει ό,τι Έκεϊνος θέλει».
Μέ τόν σκληρό αγώνα τής ίσόβιας ύπακοής της, πού κορυφώθηκε σ’ αύτή τήν ολόψυχη άνταπόκριση στό κάλεσμα τοϋ θεοΰ νά τόν γεννήσει κατά σάρκα, ή Παναγία έγινε «πηγή καί ρίζα τής έλευθερίας τοϋ ανθρώπινου γένους» (άγιος Γρηγόριος ό Παλαμάς). Μέ αύτή τήν τέλεια υπακοή της διόρθωσε τή θανάσιμη παρακοή τής Εύας καί χάρισε στόν κόσμο τήν αληθινή ελευθερία καί τήν αληθινή ζωή. «Έφερε στόν κόσμο τόν δεύτερο Αδάμ, τόν Κύριο τής δόξης, τόν μόνο πού μπορούσε νά μάς ελευθερώσει άπό τά πιό φρικτά δεσμά: τής άμαρτίας καί τοϋ θανάτου.
Ή μεγάλη συνεργασία
Γιά τή δημιουργία τοϋ πρώτου Αδάμ ό Θεός συνεργάστηκε μέ τόν μονογενή του Υιό λέγοντας: «Ποιήσωμεν άνθρωπον». Σήμερα όμως, πού έκρινε ό Θεός ότι έφτασε ή ώρα νά «είσαγάγη τόν πρωτότοκον εις τήν οίκουμένην», καί νά πλάσει τόν δεύτερο Αδάμ, συνεργάζεται μέ τήν Παρθένο Μαρία. Τή μεγάλη εκείνη «βουλή» τοϋ θεοϋ, γιά τήν οποία μίλησε ό προφήτης Ήσαϊας, ζητάει ό θεός νά τήν επικυρώσει -καί τήν επικυρώνει- ή μέχρι τώρα άγνωστη σεμνή κόρη τής Ναζαρέτ.
Μέ αυτό τόν τρόπο ή σάρκωση τοϋ Λόγου ήταν έργο όχι μόνο τοϋ Πατρός, πού «ευδόκησε», καί τής δυνάμεώς του, πού «έπεσκίασε», καί τοϋ Αγίου Πνεύματος, πού «έπεδήμησε», άλλα καί τής Παρθένου, πού ελεύθερα θέλησε καί δέχθηκε νά διακονήσει στό μυστήριο τής σωτηρίας μας. Γιατί, όπως χωρίς έκείνους δέν ήταν δυνατόν νά υπάρξει καί νά προσφερθεί στούς άνθρώπους ή απόφαση γιά τή σάρκωση τοϋ Λόγου, έτσι χωρίς τό ελεύθερο «ναί» καί τήν ελεύθερη υπακοή τής Πανάγνου, θά ήταν αδύνατη ή πραγματοποίηση τής θείας βουλής. Αυτή είναι ή δόξα τής Παρθένου. Αυτή είναι ή σωτήρια ευεργεσία της πρός τήν ανθρωπότητα. «Διό καί ήμεϊς τη θεοτόκω βοήσωμεν· χαϊρε Κεχαριτωμένη, ό Κύριος μετά Σοϋ».
Άρχιμ. Β.Λ.
Αφήστε ένα σχόλιο