Τα Εκπαιδευτήρια «Απόστολος Παύλος» στο Κολλέγιο Αθηνών
Η συμμετοχή μας, λοιπόν, στο Συνέδριο αφορούσε στην παρουσίαση της δεκαετούς περιβαλλοντικής δράσης των Εκπαιδευτηρίων μας. Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάσαμε την οργανωμένη και πολύ ενεργή ενασχόληση των μαθητών με τα περιβαλλοντικά θέματα τα δέκα τελευταία χρόνια (2007-2017). Σε αυτό το σημείο, οι πράξεις αποδεικνύονται αποτελεσματικότερες από τα λόγια: Ύστερα από δέκα χρόνια εργασιών με μεράκι, ζήλο και αποφασιστικότητα μετατρέψαμε τη γη που μας αγκαλιάζει σε έναν επίγειο παράδεισο.
Ο χώρος του σχολείου μας διαθέτει πλέον Βοτανικό Κήπο, που φιλοξενεί φυτά και δέντρα τα οποία καλλιεργούμε τακτικά, παράλληλα με την περιβαλλοντική μας συνείδηση. Περιλαμβάνει, επίσης, θερμοκήπιο δικής μας κατασκευής, καθώς και έναν υπαίθριο λαχανόκηπο, όπου τα λαχανικά μας καλλιεργούνται με τρόπους άκρως φιλικούς προς τη φύση και συχνά πυκνά εμπλουτίζουν το γευστικό μας αισθητήριο! Μέσα από αυτή τη δράση, πέραν της κατανόησης της σημασίας των υγιεινών τροφών για τον οργανισμό, αποκομίζουμε γνώσεις για τον καθοριστικό ρόλο του ήλιου στη διατήρηση και την ανάπτυξη της ζωής. Η ανακύκλωση είναι ένας ακόμη βασικός στόχος της περιβαλλοντικής μας ομάδας. Η ύπαρξη κάδων για ανακυκλώσιμα υλικά (όπως ηλεκτρικές συσκευές, μπαταρίες, λαμπτήρες, πλαστικό, χαρτί κλπ.), αλλά και κάδων για υλικά κομποστοποίησης σε αρκετά σημεία του σχολείου υποδεικνύουν καθημερινά στους μαθητές πως οι σωστές επιλογές στη ζωή μας αποφέρουν ωφέλεια σε εμάς και σε όλη τη Δημιουργία. Τα τελευταία χρόνια έχει, επιπροσθέτως, δημιουργηθεί στο σχολείο μας δεύτερη μικρή λίμνη, που αποτελεί χώρο φιλοξενίας πτηνών (παπιών και περιστεριών). Έτσι, τα μέλη της Περιβαλλοντικής μας Ομάδας ευαισθητοποιούνται ως προς το πώς να φροντίζουν όχι μόνο τα φυτά αλλά και τα ζώα που ζουν κοντά μας.
Με όλα αυτά γίνεται προφανές ότι η υλοποίηση προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης κρίνεται απαραίτητη, αφού ευαισθητοποιεί κοινωνικά τους μαθητές και συμβάλλει στη διάπλαση του χαρακτήρα των νέων, που θα καταστούν υπεύθυνοι αυριανοί πολίτες. Μέσα από τέτοια προγράμματα οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τα προβλήματα που μαστίζουν το περιβάλλον και να δραστηριοποιηθούν, συμβάλλοντας σε μια κοινή προσπάθεια αντιμετώπισής τους. Η συμμετοχή ενός μαθητή στην περιβαλλοντική ομάδα του σχολείου του τον βοηθά στην καλλιέργεια ερευνητικής διάθεσης και δημιουργικής σκέψης, ώστε να μπορέσει να προσεγγίσει και να κατανοήσει τα σύγχρονα περιβαλλοντικά προβλήματα. Επίσης, ασκείται στην ομαδική εργασία, αναπτύσσει πνεύμα συνεργασίας και υπευθυνότητας, μαθαίνει να σέβεται τις διαφορετικές απόψεις και τη δημιουργική δράση των άλλων. Η σχολική περιβαλλοντική αγωγή στοχεύει στο να εμπνεύσει στον μαθητή τον σεβασμό για κάθε μορφή ζωής. Η δημιουργία μιας κοινωνίας η οποία θα χαρακτηρίζεται από πνεύμα αλληλοκατανόησης, συνεργασίας και υπευθυνότητας περνάει μέσα από το σχολείο, γιατί το σχολείο είναι μικρογραφία της κοινωνίας.
Λαμβάνοντας υπόψη τη σημερινή κατάσταση, όπου η περιβαλλοντική δράση έχει αμελητέα ισχύ, πώς σκιαγραφείται η προσωπικότητα ενός αυριανού πολίτη που δεν λαμβάνει από τα παιδικά και εφηβικά του χρόνια περιβαλλοντική εκπαίδευση και παιδεία; Νομίζουμε απειλητική. Απειλητική τόσο για τον ίδιο όσο και για το περιβάλλον μέσα στο οποίο ζει και αναπτύσσεται. Το μέλλον μας, το μέλλον του πλανήτη είναι στα χέρια μας. Πρέπει να κατανοήσουμε ότι τελικά είναι προσωπική υποχρέωση του καθενός από εμάς να συμβάλλει στη σωτηρία του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο ζούμε, τουλάχιστον με το να το σεβαστεί, κατανοώντας τη λειτουργία του και τη νομοτέλεια που το διέπει. Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στα Εκπ/ρια «Απ. Παύλος» αποσκοπεί να καλλιεργήσει μελλοντικούς δραστήριους πολίτες με άγρυπνη συνείδηση και με πεποίθηση ότι η προστασία του περιβάλλοντος είναι τελικά προσφορά προς τον άνθρωπο και τον συνάνθρωπο. Συνειδητοποιημένοι μαθητές σήμερα σημαίνει συνειδητοποιημένοι πολίτες αύριο.
Για την ομάδα μαθητών Β΄ Λυκείου των Εκπ/ρίων,
Παναγιώτα Σκούρτη
Αφήστε ένα σχόλιο