ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ : Η ΚΟΡΙΝΘΟΣ ΤΩΝ ΜΥΘΙΚΩΝ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ
ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ *
Στη μακραίωνη ζωή της η Κόρινθος, κατά τα μυθικά και ιστορικά χρόνια, εκπροσώπησε επαρκώς την ακμή και την παρακμή, όχι μόνο αυτής της ίδιας, αλλά και όλης της Ελλάδος, γενικά, των καιρών εκείνων. Ήταν πάντοτε μια ισχυρότατη ναυτική δύναμη, η οποία μεταφραζόταν σε πολεμική, εμπορική, και οικονομική κυρίως ευρωστία. Τούτο την έκανε να είναι μια δύναμη υπολογίσιμη και σεβαστή απ΄όλες τις τότε πόλεις –κράτη του Ελλαδικού χώρου που την ανέφεραν σαν καλό οιωνό. Έτσι πέρασε από τον μύθο στην ιστορία με μια σημαντική διακίνηση πληθυσμού που στην απόλυτη ακμή της μεταφραζόταν σε τριακόσιες χιλιάδες ελεύθερους και πεντακόσιες χιλιάδες δούλους. Αυτός ο πληθυσμός αποδείχτηκε ότι ήταν δραστήριος και λάτρης του ωραίου και εκτεινόταν σε μια έκταση δέκα εφτά τετραγωνικών χιλιομέτρων, επικοινωνόντας με τον έξω κόσμο από δύο λιμάνια που οδηγούσαν στην Ανατολή και τη Δύση (Κεχραιές και Λέχαιο αντίστοιχα). Μπήκε στη χώρα του μύθου ως άφνειος (πλούσια) και πέρασε με το όνομα αυτό στην ιστορία. Γεύτηκε όσο καμία άλλη πόλη την ζωή και γι αυτό τραβούσε σαν μαγνήτης όλους τους κοσμοπολίτες της εποχής εκείνης, για να απολαύσουν κάτι το εξαιρετικό σ αυτή, βεβαίως για όσους είχαν και το ανάλογο βαλάντιο. Γνωστό σε όλους το « ου παντός πλείν ες Κόρινθον» μεθέρμηνευόμενου ότι δεν είναι δυνατό στον καθένα να επισκεφτεί την Κόρινθο. Δεν μπορούμε βέβαια να ισχυριστούμε ότι ξεπέρασε την Αθήνα σε καλλιτεχνική και πνευματική λάμψη αλλά σε πολλά πεδία στάθηκε ως παιδαγωγός. Μεγαλούργησε στην ποίηση με τον Αίσωνα που μνημονεύεται από τον Σιμωνίδη, τον Εύμηλο και την Κορίννα που κατά τον Σουϊδα εποίησε «νόμους λυρικούς». Αξιοσημείωτο είναι ότι μεγαλούργησε στο δράμα και την κωμωδία και σ αυτή κτίστηκε το πρώτο θέατρο.
Αναφέρεται ο Μάχων, σημαντικός κωμωδιογράφος που έζησε στην Αλεξάνδρεια και έγραψε ανέκδοτα ευτράπελα γύρω από την σκανδαλώδη ζωή της αυλής, των Διαδόχων. Μερικά απ αυτά διέσωσε ο Διογένης ο Λαέρτιος. Στη νομοθεσία σπουδαιότερος ήταν ο Κέφαλος που συνέπραξε στη διάρθρωση του πολιτεύματος των Συρακουσών, που ως γνωστόν ήταν αποικία των Κορινθίων στην Σικελία. Ήταν γνωστός νομοδιδάσκαλος και συνταγματολόγος. Μπορούμε να πούμε ότι η Κόρινθος δεν υστέρησε ούτε στην Φιλοσοφία, με τους Ξενιάδη, ο οποίος υποστήριζε ότι κάθε γνώση που βασίζεται στις αισθήσεις μας είναι ψεύτικη, τον Θρασύμαχο και τον Κάλλιπο πού κατά τον Διογένη τον Λαέρτιο ήταν μαθητής του Ζήνωνα.
Στη Ρητορική διέπρεψε ο Δείναρχος, ενώ στις καλές τέχνες η Κόρινθος στάθηκε πρωτοπόρος με τον αδριαντοποιό και Αρχιτέκτονα Καλλίμαχο που υπήρξε και ο εφευρέτης ( κατά το Βιτρούβιο) του Κορινθιακού Ρυθμού σχετικά με το κιονόκρανο. Ως γνωστόν η ιδέα προήλθε από ένα καλάθι με παιχνίδια, που είχε τοποθετηθεί σε τάφο κόρης, γύρω από το οποίο είχαν περιπλεχθεί κλαδιά ακάνθων που τυχαία βλάστησαν εκεί και από το οποίο ενεπνεύσθη ο Καλλίμαχος. Επίσης ο ζωγράφος Κλεάνθης που ανάγεται στην Αρχαϊκή εποχή, εφεύρε την γραμμική ζωγραφική όπως αναφέρεται από τον Πλίνιο. Επίσης από τον Πλίνιο αναφέρεται και ο Έκφαντος, εφαρμοστής του δεύτερου (κόκκινου) χρώματος στη ζωγραφική.
Επίσης ο Αρήγων, που, αναφερόμενος σ αυτόν ο Στράβων εκθειάζει το έργο του. «Η Άρτεμις φερόμενη πάνω σε φτερά γρύπα» που βρισκόταν στο ιερό της Αλφειώνας Άρτεμις. Από τη σειρά των καλλιτεχνών δεν απουσιάζουν και οι γυναικείες μορφές, όπως η Σπίνα που ήταν ονομαστή Αρχιτέκτων, σε εποχή που η Κορινθιακή Αρχιτεκτονική είχε φτάσει σε υψηλό επίπεδο. Επίσης θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθούμε και στις υψηλού επιπέδου εταίρες, που εκτός από την ομορφιά τους , ήταν σε υψηλό επίπεδο μορφωμένες και με ενδιαφέροντα. Πασίγνωστη εταίρα ήταν η Λαίδα.
Το ποικιλόμορφο της ζωής στην Αρχαία Κόρινθο, τράβηξε κατά καιρούς διάσημους άνδρες, όπως το Σόλωνα, τον Ξενοφώντα, των Διονύσιο Β΄( τύραννο των Συρακουσών) τον Δίωνα τον Αρίστιππο, που ήταν ιδρυτής της Κυρηναϊκής Σχολής μετά τον θάνατο του Σωκράτη, τον ρήτορα Υπερείδη που κατέφευγε συχνά στην Κόρινθο, επειδή ήταν ένας από τους θαυμαστές της Λαϊδας, τον γνωστότατο κυνικό φιλόσοφο Διογένη που περνούσε ώρες μέσα σ ένα πιθάρι και είναι γνωστά πολλά συμβάντα με τη Λαϊδα, τον Μέγα Αλέξανδρο, όταν επισκέφτηκε και αυτός την Κόρινθο και άλλα πολλά που δεν μπορούν να περιγραφούν στο παρόν άρθρο. Επίσης ο Θεόδωρος γνωστός σχολάρχης της Κυρηναϊκής Σχολής και πλείστοι άλλοι επώνυμοι.
Τελειώνω με όσα γράφει στην Ιστορία του για την Κόρινθο ο συμπατριώτης μας Άγγελος Φουριώτης «Ήταν όλα όσα την εξέφρασαν, σύννομα με το χώρο της και καθόλου αφύσικα το ότι αποτυπώθηκαν σταομωσαϊκό, στην τερρακότα στην τοιχογραφία, στη διακοσμητική, στην χαρακτική του νομίσματος και έγιναν μέσον διδακτικής σύγκρισης. Δεμένη, γερά, με τον Ελλαδικό κορμό σαν ένα όλο, αποτέλεσε τη χρυσή γραμμή πλεύσης, όσο κινούσε τον δικό της κόσμο, χωρίς βλέψεις κοσμοκρατορίας. Όταν απομακρύνθηκε από αυτή τη γραμμή, πέρα από το ότι έβαλε τέλος στη ζωή της, έβαλε και τέλος στην Ελευθερία της Ελλάδος.
* Ο κ. Γιώργος Σπυρόπουλος, είναι Πολ. Μηχανικός από την Κόρινθο, διαμένων στην Αθήνα.
Αφήστε ένα σχόλιο