ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΘΕΜΑΤΑ : Το «φάρμακο» για το bullying : «Τρομοκρατήστε τους τρομοκράτες…»
Του ιερέα Παντελή Ρωμέση *
Ασφαλώς, ο παρών τίτλος της επιφυλλίδας μου δεν αναφέρεται στα πολιτικά σήμερα δρώμενα, αλλά θα χρησιμοποιηθεί σαν δρομοδείχτης για ένα εγκληματικό φαινόμενο, που πολλαπλασιάζεται αστραπιαία. Σηματοδοτώ και αναφέρομαι στο bulling.
Αυτή την απάνθρωπη συμπεριφορά θα προσπαθήσω να αναλύσω περιληπτικά χωρίς να προτάξω την ψυχιατρική επιστημονική γνώση (την οποία δεν κατέχω), αλλά την πλούσια και πολύχρονη ιερατική μου εμπειρία , όπου με προσωπικά παραδείγματα, αποδεχόμενος στην κυριολεξία σπασμένες ψυχές , κατά την εξομολόγηση, γίνομαι αποδέκτης τέτοιας μορφής θυμάτων.
Με τον όρο bulling εννοείται» ο εκφοβισμός ασθενέστερων ατόμων στο στρατό, στη φυλακή, στον αθλητισμό , στην οικογένεια , η σωματική ή ψυχολογική κακοποίηση στο χώρο της εργασίας από τοξικούς και αδίστακτους προϊστάμενους , που ηδονίζονται να καταδυναστεύουν τον ελάχιστο αδερφό , γινόμενοι πρώτα εκείνοι ελάχιστοι».
Οι ομάδες αυτές ενεργούν πρώτα στα σχολεία και σύμφωνα με τις έρευνες παρατηρείται το φαινόμενο αυτό στο δημοτικό και στο γυμνάσιο, ενώ περιορίζεται στο λύκειο . Παρατηρεί κάποιος παιδιά στα σχολειά να στέκονται απομονωμένα στα διαλείμματα ενώ συμμαθητές- πυράγχας, μπουλιγκαδόροι, περικυκλώνουν το αδύναμο θύμα και με τις ιαχές « χοντρή, χοντρέ, φυτό» τους περιλούζουν με επίθετα απαξίωσης οδηγώντας τους στον ψυχικό καταναγκασμό , στην κατάθλιψη και σε παντοειδείς ψυχικές παθήσεις, ων ουκ εστιν αριθμός.
Το πρώτο στάδιο , από τα θύματα των μπουλιγκανιστών , είναι η τρομοκρατία . Σε όλα τα θύματα εικονογραφείται η φοβία, η ατολμία, η μη συμμετοχή κατά τις ώρες της διδασκαλίας. Πλείστες περιπτώσεις δεν αναφέρουν στους γονείς τους το δράμα τους . Άλλες περιπτώσεις καταλήγουν στην αυτοκτονία μη μπορώντας να αντέξουν τον ψυχαναγκασμό . Βλέπουμε τον τελευταίο καιρό να πολλαπλασιάζονται οι αυτόχειρες, ενώ ταυτόχρονα αυτή, η στην κυριολεξία μόδα, συνεχίζει να δρα ανενόχλητα σχεδόν.
Σκέφτομαι πολλές φορές , εάν οι δάσκαλοι και οι καθηγητές δε βλέπουν από την έδρα που είναι σκόπιμα υπερυψωμένη, την κατήφεια, το χαμένο βλέμμα , την απροσεξία στα διδασκόμενα ή και τανάπαλιν . Εάν δεν έχουν προ των οφθαλμών τους απείθαρχους μπουλιγκανιστές, που καταπατούν την ευταξία και την απόλυτη σιωπή που επιβάλλεται στην ώρα της διδασκαλίας. Είμαι απόλυτα σίγουρος ότι τα βλέπουν όλα, αλλά προσκρούουν ίσως στην αντίδραση των γονέων αυτής της φάρας με τις φωνές τους και τις καταγγελίες τους. Ασφαλώς και είναι θρασείς και οι γονείς τους για να βγάλουν ατίθασα παιδιά.
Ως ογδοοικοντούτοις ηλικιακά ενθυμούμαι το δάσκαλό μας , Βαγγέλη Σκούπα, αλλά και όλους τους δασκάλους της τότε μετεμφυλιακής εποχής , αυτούς, που πήραν την αιμάσουσα και αγράμματη Ελλάδα στις πλάτες τους. Ο δάσκαλός μου είχε τέσσερις βέργες . Αν κάποιος μαθητής ή μαθήτρια τολμούσε κρυφά να δημιουργήσει έστω και αθώα σκάνδαλα ή ψήγματα πειραγμάτων σε κάποιον συμμαθητή, τον σήκωνε ορθό και αφού λεκτικά τον κατεξευτέλιζε, του έδινε δέκα ξυλιές και τα χέρια τους έτρεχαν αίματα. Εκ χαρακτήρος δεν είναι δυνατό να υιοθετήσω τις βάρβαρες αυτές συμπεριφορές, αλλά οφείλω να ομολογήσω , ότι η αυστηρότητα αυτή αλλά και του στρατού ομοίως ( με την απόλυτη πειθαρχία) όχι μόνο δε μας έβλαψε, όχι μόνο δε μας άφησε ψυχικά τραύματα, αλλά μας δίδαξε να πιάσουμε τη ζωή από τα κέρατα και να πορευτούμε αγωνιζόμενοι.
Οι μπουλιγκανιστές έχουν κι αυτοί το δικό τους δίκιο. Ποιος τάχα να ξέρει εάν κι εκείνα τα παιδιά (γιατί για παιδιά κυρίως πρόκειται) δέχτηκαν έναν μπουλιγκανισμό στη φωλιά της οικογένειας , αν ο πατέρας ήταν σεβνταλής, στον κανόνα, εγώ αποφασίζω και διατάζω , αν ήταν ξυλοδάρτης και απόμακρος. Κάθε σπιτικό έχει τη δική του ιδιοσυστασία. Και επειδή γίνεται λόγος συνεχώς για «δυνατούς» θύτες, και για «αδύναμα» θύματα, ας ξεκαθαρίσουμε ότι τα θύματα δεν είναι αδύναμα άτομα.
Οι θύτες δεν είναι οι δυνατοί, είναι οι προβληματικοί και τα θύματα δεν είναι τα αδύναμα πλάσματα, αλλά οι άνθρωποι οι οποίοι μπορεί να είναι περισσότερο πολιτισμένοι, μπορεί να δίνουν περισσότερο περιθώριο, μπορεί να είναι και φοβισμένοι γιατί δεν έχουν που να στραφούν, δηλαδή να είναι αβοήθητοι μπροστά στη βία, πόσο μάλλον μπροστά σε μια ομάδα ή συμμορία. Οι θύτες από την άλλη σύμφωνα με ψυχίατρους είναι άτομα που νιώθουν μέσα τους ζήλεια ή οργή.
Ενώ σε κάποιους άλλους νταήδες διαφαίνονται έντονα η αλαζονεία, ο αυταρχισμός και ο ναρκισσισμός, η ανάγκη τους να τραβήξουν την προσοχή. Συνήθως ο τωρινός θύτης αναπτύχθηκε σε ένα συγκρουσιακό οικογενειακό περιβάλλον και έχει δεχθεί ελλιπή διαπαιδαγώγηση από κάποιους σεβνταλήδες πατεράδες που τους έχουν ήδη ασκήσει μπουλιγκ με λεκτική και χειρόδικη βία.
Για να αντιμετωπιστεί αυτό το φαινόμενο θα πρέπει οι νέοι που έχουν βιαστεί από τον μπουλιγκανισμό να απελευθερωθούν από τη σιωπή και να αντισταθούν. Απελευθερωθείτε από τη σιωπή και αντισταθείτε. Θα διαπιστώσετε ότι όσοι σας τρομοκρατούν είναι χαμαντράκια και φοβικά άτομα. Και μέχρις ότου ολόκληρη η επίσημη πολιτεία μας -ανεξαιρέτως όλη- και οι θεσμοί ( όπως οι αθάνατοι της Ακαδημίας Αθηνών) κουνηθούν από τη ραστώνη τους , παρακαλώ θερμά κι αυτό προτείνω σε όσους νέους προσέρχονται στο πετραχήλι μου, να εφαρμόσουν τη συνταγή βροντοφωνάζοντας και υιοθετώντας τον τίτλο της επιφυλλίδας μου :
ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΕΣ
Μια τέτοια αντιμετώπιση και με τη φροντίδα της πολιτείας θα φέρει την ισορροπία στις αντιμαχόμενες παρέες.
Στη Φινλανδία ήδη εφαρμόζεται το γνωστό σύστημα KIVA.
Το φινλανδικό πρόγραμμα KiVa, που σημαίνει «κατά του μπούλινγκ», μεταφράστηκε και μοιράστηκε σε πολλά σχολεία της Ευρώπης. Στα περισσότερα από αυτά λειτούργησε. Τώρα, ήρθε η σειρά της Αμερικής.
Το KiVa μέσα από μαθήματα και παιχνίδια στο υπολογιστή αλλάζει τη δυναμική, βάζοντας σε πρώτο πλάνο τους «μάρτυρες», τους μαθητές δηλαδή που γίνονται αυτόπτες μάρτυρες στο μπούλινγκ.
«Αν οι «αυτόπτες μάρτυρες» επικεντρωθούν στο «θύμα» και όχι στον «δράστη», τότε ο «δράστης» δεν θα έχει πια κίνητρο να ασκεί μπούλινγκ, γιατί δεν θα έχει την προσοχή που ζητά». Η σκέψη, λοιπόν, είναι να αναπτυχθεί μία κουλτούρα όπου το μπούλινγκ δεν θα είναι αποδεκτό.
Τι λέτε λοιπόν; Να βγάλουμε τις μάσκες; Να πούμε αλήθειες;
Φταίμε. Εμείς. Η Πολιτεία. Οι δάσκαλοι. Οι γονείς. Οι θεσμοί.
Φταίμε. Εδώ. Τώρα. Φταίμε. Και για τους θύτες και για τα θύματα…
* Ο π. Παντελής Ρωμέσης, είναι ιερέας, εφημέριος στην Ι. Μονή Φανερωμένης Χιλιομοδίου.
Αφήστε ένα σχόλιο