Header Ads

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΕΙΑΚΗ ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΑ φ.1688

Ο Καθείς και τα Όπλα του: 
Εκπαιδεύοντας τους Γονείς στην εξ Αποστάσεως Μάθηση στο Σπίτι!




Γράφει - Επιμελείται
Εύη Κοκκίνου - Κελλάρη*


Συνεχίζουμε σήμερα το αφιέρωμά μας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και στα όσα πολύ ενδιαφέροντα μας είπε η Δρ. Μαρία Αυγερινού, σε συνέντευξη που μας παραχώρησε, δίνοντας συμβουλές σε εκπαιδευτικούς, γονείς και παιδιά. Σήμερα φιλοξενούμε το Β΄ Μέρος της συνέντευξης που απευθύνεται στους γονείς και στα παιδιά. Ας την ακούσουμε! 




- Πως είναι δυνατόν να έχουμε τα παιδιά στο σπίτι σαν σε διακοπές, με τους περιορισμούς, όμως, της κοινωνικής απομόνωσης και με το σχολείο να εισβάλλει στο σπίτι κάθε μέρα, όλη μέρα; 


Δρ. Μαρία Αυγερινού
Αναπλ. Καθηγήτρια
Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας
Διευθύντρια εξ Αποστάσεως
Εκπαίδευσης
Σχολεία Αμερικανικής
Παροικίας Αθηνών
- Ξαφνικά και όχι από επιλογή, οι γονείς πρέπει να δράσουν σαν κύριοι υπεύθυνοι της μάθησης στο σπίτι (home schooling); σαν υποστηρικτές ενός μοντέλου εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (εξΑΕ) καλά προμελετημένου και σωστά δομημένου; Κανένα από τα δύο δεν ισχύει. Οι γονείς καλούνται να ενεργήσουν σαν συνεργοί των εκπαιδευτικών και να σηκώσουν ισάξια και για όσο χρειαστεί το φορτίο της εκπαίδευσης στο πλαίσιο της «εκτάκτου ανάγκης» διδασκαλίας (emergency remote teaching). Σε μερικές περιπτώσεις δε, όπως στα πιο μικρά παιδιά, υποκαθιστούν τελείως τον δάσκαλο (με εκπαιδευτικό υλικό του Υπουργείου). Όλοι γνωρίζουμε ότι τόσο η δουλειά του δάσκαλου, όσο και του γονιού είναι απ’ τις πιο δύσκολες. Φανταστείτε λοιπόν πως τώρα καλείστε να εκτελέσετε ταυτόχρονα και τις δυο και χωρίς καμία προετοιμασία. Το όποιο άγχος είναι φυσιολογικό! 

Όντως, δεν είναι εύκολο και δεν είμαστε προετοιμασμένοι γι’ αυτό. Όμως δεν έχουμε άλλη επιλογή. Αν δούμε το «πρόβλημα» ως πρόκληση, αν το αντιμετωπίσουμε σαν bonus time για να κάνουμε με/για τα παιδιά μας όλα εκείνα που δεν μπορούσαμε κάτω από άλλες συνθήκες, ίσως τελικά βοηθηθούμε! Επίσης ας αναγνωρίσουμε τα όριά μας και ας μην έχουμε υπερβολικές απαιτήσεις από τον εαυτό μας. Ας ιεραρχήσουμε τις προτεραιότητες, και ας επικεντρωθούμε στο σημαντικό θέμα της διατήρησης της σωματικής, αλλά και της ψυχικής υγείας όλων μας εν μέσω πανδημίας. Γι’ αυτό είναι αναγκαίο να διατηρηθεί ένα κλίμα κανονικότητας στο σπίτι. Τα παιδιά πρέπει να νιώθουν ασφαλή συναισθηματικά, ώστε να μην τα καταβάλλει ο φόβος, και να μην επηρεαστεί η ψυχολογία τους από τον περιορισμό που επιβάλλει η κοινωνική απόσταση. Άλλωστε ας μην ξεχνάμε: «Τα παιδιά μαθαίνουν συνεχώς. Αυτό που μαθαίνουν τώρα είναι το πώς οι μεγάλοι αντιδρούν στην πανδημία» (J. Starr, Edutopia). 

- Ποιες συμβουλές δίνετε στους Γονείς (και Παιδιά); 

- * Οργάνωση Χώρου Μελέτης: Διαμορφώστε το χώρο μελέτης του παιδιού, έτσι ώστε να μειώσετε κατά το δυνατό αιτίες απόσπασης της προσοχής. Όλα εκείνα τα οπτικά/ηχητικά ερεθίσματα που δυνητικά παρεμβαίνουν στη μελέτη με αρνητική επίπτωση στην συγκέντρωση του μαθητή, είναι καλό να μην υπάρχουν στο χώρο «εργασίας». Το καθημερινό πρόγραμμα (μελέτης και όχι μόνο!) θα πρέπει να βρίσκεται σε σημείο άμεσης οπτικής επαφής με το παιδί. Σχολικό υλικό και ιδιαίτερα τεχνολογικά μέσα υποστήριξης πρέπει να βρίσκονται όχι μόνο στην επιφάνεια εργασίας, αλλά και σε σημείο άμεσα ορατό από τον γονιό, καθώς περνά απλά απ’ τον χώρο. 

* Πρόγραμμα: Διατηρείστε το πρόγραμμα του μαθητή καθημερινά, όπως περίπου ήταν και στο σχολείο. Πρωινό, και μετά μελέτη, αλλά και εξΑΕ παρακολούθηση (εκπαιδευτική τηλεόραση, online μάθημα) σε συγκεκριμένες ώρες- οι πρωινές ώρες είναι οι καλύτερες για τον εγκέφαλο. Σχεδιάστε το καθημερινό πρόγραμμα μαζί με το μαθητή! Ενθαρρύνετε την ανεξάρτητη μελέτη και την ενασχόληση με τις εργασίες του σχολείου μέσα σε χρονοδιάγραμμα που θα δημιουργήσετε μαζί. Ελάτε σ’ επαφή με το σχολείο και ζητήστε υλικό για εργασία στο σπίτι. Εάν αυτό δεν είναι εφικτό ακόμη, μπορείτε να αναζητήσετε εκπαιδευτικό υλικό στο διαδίκτυο μέσω της εκπαιδευτικής τηλεόρασης, του Υπουργείου Παιδείας/άλλων εκπαιδευτικών φορέων. 

* Σωστή Χρήση Χρόνου (online time management): Βοηθήστε τον μαθητή να αξιοποιήσει το χρόνο του σωστά. Μπορείτε μαζί να θέσετε τους στόχους της κάθε ημέρας και να σχεδιάσετε ένα πρόγραμμα με συγκεκριμένο χρόνο που θα αφιερώνεται στο κάθε αντικείμενο μελέτης ή εργασίας, και θα τηρείται μέσω χρονομέτρησης (εφαρμογή κινητού τηλεφώνου, ή online σε σχετικές ιστοσελίδες). Ανάλογα με την ηλικία, ο κάθε μαθητής μπορεί να αφιερώνει από 25 (15 για τα πιο μικρά) ως 40 λεπτά μελέτης χωρίς διακοπή σε κάθε αντικείμενο, και μετά να ξεκουράζεται για 5-15 λεπτά. 

* Αποφυγή Ταυτόχρονης Εκτέλεσης Πολλών Εργασιών (multi tasking): Εξηγήστε στο παιδί ότι δεν πρέπει να ασχολείται ταυτόχρονα με διαφορετικά πράγματα, διότι απλά δεν θα καταφέρει να τελειώσει κανένα με το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα και ενδέχεται να μην ολοκληρώσει καθόλου κάποια. Ο μύθος του multi tasking έχει καταρριφθεί εδώ και καιρό. Ο εγκέφαλος δεν μπορεί να κατακερματίσει την προσοχή του επιτυχώς σε πολλές, διαφορετικές δραστηριότητες ταυτόχρονα. Τα παιδιά που δουλεύουν σε υπολογιστή και είναι συνηθισμένα στο να έχουν ανοικτά πολλά «παράθυρα», τα οποία υποτίθεται παρακολουθούν ταυτόχρονα, πρέπει να το γνωρίζουν αυτό, ώστε να επικεντρώνονται σε ένα απ’ τα παράθυρα εκάστοτε. 

* Ξεκούραση κατά τη Διάρκεια της Μελέτης: Όπως και στο δια ζώσης σχολείο, έτσι και εδώ ο μαθητής θα πρέπει να απολαμβάνει διαλειμμάτων μικρότερης, όπως και μεγαλύτερης διάρκειας. Στα διαλείμματα αυτά πρέπει να σηκώνεται απ’ την καρέκλα του και να προσπαθεί να χαλαρώνει (διατακτικές ασκήσεις, ελεύθερο παιχνίδι, κίνηση μέσα στο σπίτι ή την αυλή). Εάν η μελέτη γίνεται μέσω υπολογιστή, στο διάλειμμα ο μαθητής θα πρέπει να αποφύγει τελείως την οθόνη και όχι να χαλαρώσει παίζοντας online. 

* Παιχνίδι εκτός Μελέτης: Το παιχνίδι είναι άκρως απαραίτητο για όλα τα παιδιά, μεγάλα και μικρά. Πόσο μάλλον τώρα που είναι περιορισμένα στο σπίτι. Άλλοτε δομημένο και άλλοτε ελεύθερο, αποτελεί ανάσα ελευθερίας και ξεγνοιασιάς για το παιδί, αλλά και δίνει πολλές ευκαιρίες για περαιτέρω μάθηση. Όλα τα είδη παιχνιδιού είναι θεμιτά αρκεί βέβαια να υπάρχει ασφάλεια. Σε όσα σχετίζονται με την τεχνολογία, πρέπει να τίθενται χρονικά όρια σε συνεννόηση με το παιδί. Τα επιτραπέζια συστήνονται ιδιαίτερα βοηθώντας τα μέλη της οικογένειας να περνούν ποιοτικό χρόνο μεταξύ τους, καλύπτοντας την ανάγκη του παιδιού για περισσότερη, ουσιαστική αλλά και χαλαρωτική επαφή μέσω του κοινού παιχνιδιού. 

* Εξοπλισμός: Ανάλογα με τις προτιμήσεις του παιδιού, εξοπλιζόμαστε και για τις ώρες της μελέτης, αλλά και για εκείνες του ελεύθερου χρόνου. Παραγγέλνουμε online ή αγοράζουμε από σούπερ μάρκετ βασικές «πρώτες» ύλες (είδη ζωγραφικής, είδη για εύκολα πειράματα στο σπίτι, βιβλία, επιτραπέζια τσέπης, μελάνια εκτύπωσης, κτλ.). Είναι σημαντικό να είμαστε κατάλληλα προετοιμασμένοι για δραστηριότητες που έχουμε προγραμματίσει με το παιδί. Θυμηθείτε: δεν χρειάζεστε πάντα την τεχνολογία για να μάθετε κάτι στο παιδί, για να παίξετε μαζί ή και τα δύο. 

- Συνοψίζοντας, μπορούμε να πούμε ότι δεν είναι κατ’ ανάγκη αρνητική η παρούσα κατάσταση για τα παιδιά; 

- Πολλά παιδιά χαίρονται που επιτέλους μπορούν να χρησιμοποιούν την τεχνολογία με την επιδοκιμασία γονιών και δάσκαλων! Έχουν την ευκαιρία να εξασκηθούν στην εξΑΕ, μία μέθοδο διδασκαλίας που αργότερα θα τους χρησιμεύσει στις ανώτερες σπουδές και στην τεχνική κατάρτισή τους σε διάφορα αντικείμενα. Ίσως μπορέσουν επίσης να καρπωθούν των πιο βασικών πλεονεκτημάτων της εξΑΕ, δηλαδή της προσωπικής και ευέλικτης μάθησης. Ας θυμόμαστε ότι με την διατήρηση ενός ομαλού ρυθμού καθημερινότητας στο σπίτι, με την δική μας ηρεμία και ψυχραιμία, και τέλος με την συμπαράστασή μας στη μάθηση μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να προσαρμοστούν καλύτερα στην νέα αυτή πραγματικότητα, και παράλληλα να ενισχύσουμε την εμπιστοσύνη στον εαυτό τους, ώστε ν’ αναλάβουν ακόμη πιο ενεργό ρόλο και να γίνουν πιο υπεύθυνα, και πιο ανεξάρτητα σε ό,τι αφορά στις μαθητικές τους υποχρεώσεις. 

Ευχαριστώ θερμά την Δρ. Μαρία Αυγερινού για τις πολύτιμες συμβουλές της κι εύχομαι σε όλους εμάς τους γονείς να επωφεληθούμε της κατάστασης για την ενίσχυση των παιδιών μας! 

*Η Εύη Κοκκίνου – Κελλάρη είναι Δικηγόρος Διαμεσολαβήτρια Υπεύθυνη Προστασίας Δεδομένων – DPO 
Διεύθυνση Γραφείου: Απ. Παύλου 40 – Κόρινθος 
Τηλ. 27410 84568 6944964225


Δεν υπάρχουν σχόλια