ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΘΕΜΑΤΑ φ.1745
ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΘΕΜΑΤΑ
Μου προκαλούν τρόμο τα εγκώμια που αυτές τις εβδομάδες , σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες πλέκουν οι επικεφαλής της ψηφιακής πραγματικότητας και της τηλεκπαίδευσης . Είναι ένας επικίνδυνος δούρειος ίππος , που εκμεταλλευόμενος την πανδημία, επιδιώκει με ύπουλο τρόπο να εξαφανίσει τα τελευταία προπύργια της προσωπικής μας ζωής και της δια ζώσης διδασκαλίας.
Ωστόσο , ανάμεσα στις τόσες αβεβαιότητες που μας κατακλύζουν , αναδύθηκε μέσα μου μια βεβαιότητα:
μόνο η συνάντηση με τους φοιτητές στην αίθουσα , μπορεί να νοηματοδοτήσει αληθινά τη διδασκαλία και την ίδια τη ζωή του διδάσκοντος.
Δεν μου είχε ποτέ συμβεί , στα τριάντα χρόνια διδακτικού έργου, να φανταστώ ότι θα γίνονταν μαθήματα , εξετάσεις , και ορκωμοσίες μέσα από μια ψυχρή οθόνη. Κι ενώ ορισμένοι συνάδελφοι εκθειάζουν την εκπαίδευση του μέλλοντος , εγώ αισθάνομαι την αμηχανία κάπου που ζει σε έναν κόσμο που του είναι πολύ άγνωστος.
Δεν μιλώ για την κατάσταση εκτάκτου ανάγκης που δημιουργήθηκε – είναι αναπόφευκτο τώρα να προσαρμοστούμε στην ψηφιακή πραγματικότητα , για να μην πάει στο ράφι το ακαδημαϊκό έτος .
Αναφέρομαι σε όσους εν χορώ εξυμνούν την πρόοδο , στους καθηγητές – μάνατζερ της τηλεματικής και στα εξ αποστάσεως πανεπιστήμια , πού από το Μάρτιο , κατακλύζουν με διαφημίσεις τις εφημερίδες και τα κανάλια της τηλεόρασης.
Υπάρχουν αυτοί που ζητωκραυγάζουν θεωρώντας τον κορωνοϊό σαν ευκαιρία για να συντελεστεί το πολυπόθητο άλμα προς τα εμπρός και η πολυαναμενόμενη αναβάθμιση και αυτοί που , αντιθέτως , σκέφτονται με λύπη πως δεν είναι δυνατόν να διδάξουν χωρίς την παρουσία των φοιτητών τους.
Γι αυτόν τον λόγο νιώθω μια τρομερή θλίψη στο ενδεχόμενο να κάνω πάλι χρήση της ψηφιακής πλατφόρμας , όταν ξαναρχίσουν τα μαθήματα το φθινόπωρο.
Ψευδαισθήσεις
Επικίνδυνος ψηφιακός « Δούρειος ίππος»
Ένα άρθρο για γονείς και παιδιά…
Μου προκαλούν τρόμο τα εγκώμια που αυτές τις εβδομάδες , σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες πλέκουν οι επικεφαλής της ψηφιακής πραγματικότητας και της τηλεκπαίδευσης . Είναι ένας επικίνδυνος δούρειος ίππος , που εκμεταλλευόμενος την πανδημία, επιδιώκει με ύπουλο τρόπο να εξαφανίσει τα τελευταία προπύργια της προσωπικής μας ζωής και της δια ζώσης διδασκαλίας.
Ωστόσο , ανάμεσα στις τόσες αβεβαιότητες που μας κατακλύζουν , αναδύθηκε μέσα μου μια βεβαιότητα:
μόνο η συνάντηση με τους φοιτητές στην αίθουσα , μπορεί να νοηματοδοτήσει αληθινά τη διδασκαλία και την ίδια τη ζωή του διδάσκοντος.
Δεν μου είχε ποτέ συμβεί , στα τριάντα χρόνια διδακτικού έργου, να φανταστώ ότι θα γίνονταν μαθήματα , εξετάσεις , και ορκωμοσίες μέσα από μια ψυχρή οθόνη. Κι ενώ ορισμένοι συνάδελφοι εκθειάζουν την εκπαίδευση του μέλλοντος , εγώ αισθάνομαι την αμηχανία κάπου που ζει σε έναν κόσμο που του είναι πολύ άγνωστος.
Δεν μιλώ για την κατάσταση εκτάκτου ανάγκης που δημιουργήθηκε – είναι αναπόφευκτο τώρα να προσαρμοστούμε στην ψηφιακή πραγματικότητα , για να μην πάει στο ράφι το ακαδημαϊκό έτος .
Αναφέρομαι σε όσους εν χορώ εξυμνούν την πρόοδο , στους καθηγητές – μάνατζερ της τηλεματικής και στα εξ αποστάσεως πανεπιστήμια , πού από το Μάρτιο , κατακλύζουν με διαφημίσεις τις εφημερίδες και τα κανάλια της τηλεόρασης.
Υπάρχουν αυτοί που ζητωκραυγάζουν θεωρώντας τον κορωνοϊό σαν ευκαιρία για να συντελεστεί το πολυπόθητο άλμα προς τα εμπρός και η πολυαναμενόμενη αναβάθμιση και αυτοί που , αντιθέτως , σκέφτονται με λύπη πως δεν είναι δυνατόν να διδάξουν χωρίς την παρουσία των φοιτητών τους.
Γι αυτόν τον λόγο νιώθω μια τρομερή θλίψη στο ενδεχόμενο να κάνω πάλι χρήση της ψηφιακής πλατφόρμας , όταν ξαναρχίσουν τα μαθήματα το φθινόπωρο.
Ψευδαισθήσεις
Τώρα , είμαστε όντως σε θέση να υπολογίσουμε αποτελεσματικά τη διαφορά ανάμεσα στην κανονικότητα και στην κατάσταση εκτάκτου ανάγκης . Αν σε συνθήκες εκτάκτου ανάγκης , όπως στην πανδημία, οι βιντεοκλήσεις , το facebook , το whats App Και άλλα παρόμοια εργαλεία αποτέλεσαν τη μοναδική μορφή επικοινωνίας για να διατηρήσουμε ζωντανές τις διαπροσωπικές σχέσεις, καθώς ήμασταν έγκλειστοι στα σπίτια μας, με την επιστροφή στην κανονικότητα τα ίδια αυτά εργαλεία μπορεί να αποδειχτούν επικίνδυνες πηγές ψευδαισθήσεων . Είναι τετριμμένη η σκέψη ότι κάνοντας κλικ σε ένα κοινωνικό προφίλ έχεις κάνει έναν νέο φίλο . Ακριβώς όπως το να κάνεις chat στο διαδίκτυο δεν σημαίνει πως καλλιεργείς φιλίες.
Μια αληθινή σχέση έχει ανάγκη από σωματική , τη ζωντανή επαφή . Το ίδιο ισχύει και για τους χρήστες των κοινωνικών δικτύων , οι οποίοι , κλεισμένοι σ΄ ένα δωμάτιο , σκέφτονται να συνάψουν σχέσεις μέσα από έναν υπολογιστή ή ένα τάμπλετ : μια συνεχής σύνδεση με τους άλλους στο τέλος καλλιεργεί μια νέα μορφή τρομοκρατικής μοναξιάς.
Οι πλούσιοι και οι άλλοι
Μια αληθινή σχέση έχει ανάγκη από σωματική , τη ζωντανή επαφή . Το ίδιο ισχύει και για τους χρήστες των κοινωνικών δικτύων , οι οποίοι , κλεισμένοι σ΄ ένα δωμάτιο , σκέφτονται να συνάψουν σχέσεις μέσα από έναν υπολογιστή ή ένα τάμπλετ : μια συνεχής σύνδεση με τους άλλους στο τέλος καλλιεργεί μια νέα μορφή τρομοκρατικής μοναξιάς.
Οι πλούσιοι και οι άλλοι
Η ελίτ της Σίλικον Βάλεϊ , στέλνει τα παιδιά τους σε σχολεία που πριμοδοτούν τις ανθρώπινες σχέσεις αντί την τεχνολογία . Έτσι στο μέλλον οι γόνοι των πλουσίων οικογενειών θα κατέχουν ολοένα και περισσότερο το αγαθό της ανθρώπινης διάδρασης , ενώ η ψηφιακή πραγματικότητα θα προορίζεται για την εκπαίδευση των λιγότερο προνομιούχων . Οι λίγοι που θα μπορούν να πληρώνουν καλά έναν καλό δάσκαλο με σάρκα και οστά και με παιδεία υψηλού επιπέδου , φτιαγμένη ειδικά γι΄ αυτούς , και όλοι οι άλλοι που δεν θα έχουν τη δυνατότητα για κάτι τέτοιο και θα πρέπει να αρκεστούν σε εικονικά ολογράμματα , που θα παρέχουν απλώς μια τηλεματική τυποποιημένη εκπαίδευση .
Θα ήθελα να θυμίσω στους υποστηρικτές των πολυεθνικών της ψηφιακής τεχνολογίας – οι οποίες επιδιώκουν εδώ και χρόνια να κατακτήσουν μια μεγάλη μερίδα της παγκόσμιας αγοράς, αποτελούμενης από εκατομμύρια εκπαιδευόμενων και καθηγητών – ότι καμία εικονική πλατφόρμα δεν θα μπορέσει ποτέ να αλλάξει τη ζωή ενός φοιτητή.
Από τον Σωκράτη μέχρι και πριν από την πανδημία, μόνον οι καλοί καθηγητές μπόρεσαν να το κάνουν (Πηγή: «Κοινωνικές Τομές τεύχος 103ο Ιούλιος – Αύγουστος 2020) (Επιμελείται Ελένη Κ. Αρμπή)
Θα ήθελα να θυμίσω στους υποστηρικτές των πολυεθνικών της ψηφιακής τεχνολογίας – οι οποίες επιδιώκουν εδώ και χρόνια να κατακτήσουν μια μεγάλη μερίδα της παγκόσμιας αγοράς, αποτελούμενης από εκατομμύρια εκπαιδευόμενων και καθηγητών – ότι καμία εικονική πλατφόρμα δεν θα μπορέσει ποτέ να αλλάξει τη ζωή ενός φοιτητή.
Από τον Σωκράτη μέχρι και πριν από την πανδημία, μόνον οι καλοί καθηγητές μπόρεσαν να το κάνουν (Πηγή: «Κοινωνικές Τομές τεύχος 103ο Ιούλιος – Αύγουστος 2020) (Επιμελείται Ελένη Κ. Αρμπή)
Αφήστε ένα σχόλιο