ΕΜΒΟΛΙΑΣΟΝ ΜΕΝ ΑΚΟΥΣΟΝ ΔΕ... φ.1753
ΘΕΜΑΤΑ ΥΓΕΙΑΣ
Διάβαζα και δεν πίστευα στα μάτια μου: «Θεοδόσης Τάσιος σε αρνητές εμβολίων: «Τρομάξτε που να πάρει ο διάολος - Είστε ξενοδόχοι θανάτου»» Δεν πίστευα, για δύο λόγους.
Αφ’ ενός γιατί γνωρίζω τον ομότιμο καθηγητή του Ε.Μ.Π. και ακαδημαϊκό.
Διάβαζα για χρόνια άρθρα του, πάντα με εμφανή τα χαρακτηριστικά σκεπτομένου ανθρώπου. Συμφωνούσα, σχεδόν πάντα, με τις διαπιστώσεις του. Διαφωνούσα, πάντα, με το δέον γενέσθαι.
Και διαπιστώνω ότι επιμένει, παρότι επαναλαμβάνει.
Είχα και την ευκαιρία να τον γνωρίσω από κοντά.
Προ τριετίας, ήλθε στην Κόρινθο, στο δημοτικό μας θέατρο, καλεσμένος του Συνδέσμου Φιλολόγων Κορινθίας. Παρουσίαζε μία ρηξικέλευθη πρότασή του στο χώρο της φιλολογίας.
Διαφωνώντας, ξανά, στο δέον γενέσθαι, επικαλέσθηκα ένα ανάλογο από το χώρο των έργων μηχανικού.
Του επεσήμανα κάτι σχετικά με το εμβληματικό έργο του στη Χαλκίδα, τη συρταρωτή μεταλλική γέφυρα του Ευρίπου.
Το νόημα: η μελέτη του έργου είναι θέμα ειδικού, αλλά η έγκριση σκοπιμότητας του έργου είναι θέμα πολιτικό. Απλοί άνθρωποι, ή αρμόδιοι, που ενδεχομένως δεν έχουν ιδέα από γέφυρες, θα αποφασίσουν αν θα γίνει το έργο ή όχι.
Προς τιμήν του, ο σεβαστός καθηγητής, συνεφώνησε δημοσίως. Όχι μόνον στο θέμα της γεφύρας, αλλά και στην προέκταση στο προκείμενο φιλολογικό.
Είμαι βέβαιος ότι θα τον είχα πείσει και σε κάτι συνεχόμενο: ο μελετητής της γεφύρας είναι ο πλέον ακατάλληλος να μιλήσει επί της σκοπιμότητας του έργου. Έχει σύγκρουση συμφερόντων (conflict of interest).
Προς αποφυγήν παρεξηγήσεων, θα το πω κι αλλιώς:
η μελέτη σκοπιμότητας, όπως και η σχετική πολιτική απόφαση, βασίζεται στα δεδομένα που παρέχει ο ειδικός. Αλλά μέχρι εκεί. Μετά, θα ακουσθούν και άλλοι ειδικοί π.χ. συγκοινωνιολόγοι, περιβαλλοντολόγοι. Και εν τέλει θα εκφρασθεί η κοινή λογική. Ως υπεροικοδόμημα των Επιστημών.
Με όλα αυτά υπ’ όψιν, [περνάω στο αφ’ ετέρου] δεν πίστευα στα μάτια μου, με το τί μου απηύθυνε δημοσίως ο σεβαστός καθηγητής. Και γράφω «μου απηύθυνε», καθώς δεν έχω κάνει, ούτε σκοπεύω, εμβόλιο.
Το γιατί, το εξέθεσα σε προηγούμενο άρθρο στην εθνική μας έπαλξη. Το νόημα: προσέχω. Και κρίνω, ότι ούτε εγώ χρειάζομαι εμβόλιο, ούτε θα κινδυνεύσει κανείς εξ αιτίας μου. Ατομική ευθύνη.
Ως «αρνητής», λοιπόν, κατά την έκφραση του συρμού, αντιγυρίζω ευθέως:
Πρώτον, στην ερώτηση εργασίας «τί είναι χειρότερο; να είσαι τρομοκρατημένος ή ανεμβολίαστος;» αντιτείνω ότι η απάντηση είναι αβίαστη για Ιατρούς -σίγουρα για συνομηλίκους του κ.Τάσιου.
Δεύτερον, δεν είμαι «ξενοδόχος θανάτου». Στην χειρότερη περίπτωση, είμαι δυνητικά ξενοδόχος θανάτου.
Κι όταν ένας Θ.Τάσιος χρειάζεται την υπόμνηση [αλίμονο αν χρειάζεται και να πεισθεί], τότε τα πράγματα...
Τρίτον, έκανα μία αυτοσχέδια έρευνα, ρωτώντας καμιά δεκαριά φίλους για το πόσοι στον κύκλο τους δεν έχουν κάνει εμβόλιο. Αν δεν κάνω λάθος, λοιπόν, φοβισμένοι -κυρίως- είναι οι ανεμβολίαστοι. Και μάλλον είναι αριθμητικά λίγοι, για τόσο ντόρο.
Και τέταρτον, τέλος, ως προς το θέμα με τα τσιπάκια, λίγο περισσότερα.
1. Απορώ πώς δεν έχουν εντοπισθεί, και αποκλεισθεί στη συνέχεια, αυτοί που πρωτογράφουν διάφορες γραφικότητες. Τεχνικά, είναι παιχνιδάκι. Γιατί κανείς δεν τους στρίμωξε, έστω για να εξηγήσουν σε κάποιον εισαγγελέα πού βασίζονται.
Σωστά;
2. Το αν, ο γνωστός μεγιστάνας, μας φυτεύει τσιπάκια με τα εμβόλια, είναι από ενδιαφέρουσα ερώτηση έως ανέκδοτο. Όμως: Το αν θα μας έβαζε τσιπάκια, αν μπορούσε να μας βάζει τσιπάκια, δεν είναι ανέκδοτο. Είναι ενδιαφέρουσα ερώτηση.
Άλλη: μήπως ο κ. Τάσιος θα προτιμούσε να μας πείσει πατώντας ένα κουμπί, αντί να μας διαολοστέλνει ευγενικώς; Υπερβάλλω;
3. Αλλά: γιατί, άραγε, να μας βάλει τσιπάκια ο ως άνω γνωστός μεγιστάνας; Αν για να ελέγχει τί σκεπτόμαστε, ή τί ψωνίζουμε, δεν έχει την τηλεόραση και το internet;
Γιατί να ξοδεύεται σε τσιπάκια; Εκτός, αν θα του έρχεται φθηνότερα.
Απευθυνόμενος, πάντα!, σε όσους δηλώνουν ενδιαφέρον για το κοινό καλό και τον ορθολογισμό, έχω μία ανατρεπτική πρόταση: Πριν μπει φθινόπωρο, και αρχίσουν τα αδιέξοδα και οι αναζητήσεις μαγισσών, λέω να ετοιμάσουμε κάτι απεγκλωβιστικό.
10 ερωτήσεις, σχετικά με την πανδημία, ψαγμένες καλά. Να αποκαλύπτουν παραλείψεις, αντιφάσεις και ανακολουθίες. Να αποκαλύπτουν το πρόβλημα στη σκέψη. Το μείζον πρόβλημα που απεκάλυψε η πανδημία. Όχι;
Και να ζητήσουμε να δημοσιευθούν, μαζί με τις υπεύθυνες απαντήσεις τους.
Ο ελληνικός λαός, έχει κρίση. Δεν χρειάζεται βοήθεια για να κρίνει τις απαντήσεις.
Η πρόταση: Αν δεσμευθούν να δημοσιεύσουν τις 10 ερωτήσεις μας και τις απαντήσεις τους, θα πάμε να εμβολιασθούμε. Δημοσίως, επωνύμως, χαμογελαστοί.
Ποιοί; εμείς που σε καμία περίπτωση δεν έχουμε την Ηθική που μας απέδωσε προχείρως ο ουδέποτε άλλοτε προχειρολογήσας κ. Καθηγητής.
Περί αυτού ακριβώς πρόκειται.
18 Ιουλίου 2021
Εμβολίασον μεν άκουσον δε...
Γράφει ο Κώστας Τζαναβάρας*
Διάβαζα και δεν πίστευα στα μάτια μου: «Θεοδόσης Τάσιος σε αρνητές εμβολίων: «Τρομάξτε που να πάρει ο διάολος - Είστε ξενοδόχοι θανάτου»» Δεν πίστευα, για δύο λόγους.
Αφ’ ενός γιατί γνωρίζω τον ομότιμο καθηγητή του Ε.Μ.Π. και ακαδημαϊκό.
Διάβαζα για χρόνια άρθρα του, πάντα με εμφανή τα χαρακτηριστικά σκεπτομένου ανθρώπου. Συμφωνούσα, σχεδόν πάντα, με τις διαπιστώσεις του. Διαφωνούσα, πάντα, με το δέον γενέσθαι.
Και διαπιστώνω ότι επιμένει, παρότι επαναλαμβάνει.
Είχα και την ευκαιρία να τον γνωρίσω από κοντά.
Προ τριετίας, ήλθε στην Κόρινθο, στο δημοτικό μας θέατρο, καλεσμένος του Συνδέσμου Φιλολόγων Κορινθίας. Παρουσίαζε μία ρηξικέλευθη πρότασή του στο χώρο της φιλολογίας.
Διαφωνώντας, ξανά, στο δέον γενέσθαι, επικαλέσθηκα ένα ανάλογο από το χώρο των έργων μηχανικού.
Του επεσήμανα κάτι σχετικά με το εμβληματικό έργο του στη Χαλκίδα, τη συρταρωτή μεταλλική γέφυρα του Ευρίπου.
Το νόημα: η μελέτη του έργου είναι θέμα ειδικού, αλλά η έγκριση σκοπιμότητας του έργου είναι θέμα πολιτικό. Απλοί άνθρωποι, ή αρμόδιοι, που ενδεχομένως δεν έχουν ιδέα από γέφυρες, θα αποφασίσουν αν θα γίνει το έργο ή όχι.
Προς τιμήν του, ο σεβαστός καθηγητής, συνεφώνησε δημοσίως. Όχι μόνον στο θέμα της γεφύρας, αλλά και στην προέκταση στο προκείμενο φιλολογικό.
Είμαι βέβαιος ότι θα τον είχα πείσει και σε κάτι συνεχόμενο: ο μελετητής της γεφύρας είναι ο πλέον ακατάλληλος να μιλήσει επί της σκοπιμότητας του έργου. Έχει σύγκρουση συμφερόντων (conflict of interest).
Προς αποφυγήν παρεξηγήσεων, θα το πω κι αλλιώς:
η μελέτη σκοπιμότητας, όπως και η σχετική πολιτική απόφαση, βασίζεται στα δεδομένα που παρέχει ο ειδικός. Αλλά μέχρι εκεί. Μετά, θα ακουσθούν και άλλοι ειδικοί π.χ. συγκοινωνιολόγοι, περιβαλλοντολόγοι. Και εν τέλει θα εκφρασθεί η κοινή λογική. Ως υπεροικοδόμημα των Επιστημών.
Με όλα αυτά υπ’ όψιν, [περνάω στο αφ’ ετέρου] δεν πίστευα στα μάτια μου, με το τί μου απηύθυνε δημοσίως ο σεβαστός καθηγητής. Και γράφω «μου απηύθυνε», καθώς δεν έχω κάνει, ούτε σκοπεύω, εμβόλιο.
Το γιατί, το εξέθεσα σε προηγούμενο άρθρο στην εθνική μας έπαλξη. Το νόημα: προσέχω. Και κρίνω, ότι ούτε εγώ χρειάζομαι εμβόλιο, ούτε θα κινδυνεύσει κανείς εξ αιτίας μου. Ατομική ευθύνη.
Ως «αρνητής», λοιπόν, κατά την έκφραση του συρμού, αντιγυρίζω ευθέως:
Πρώτον, στην ερώτηση εργασίας «τί είναι χειρότερο; να είσαι τρομοκρατημένος ή ανεμβολίαστος;» αντιτείνω ότι η απάντηση είναι αβίαστη για Ιατρούς -σίγουρα για συνομηλίκους του κ.Τάσιου.
Δεύτερον, δεν είμαι «ξενοδόχος θανάτου». Στην χειρότερη περίπτωση, είμαι δυνητικά ξενοδόχος θανάτου.
Κι όταν ένας Θ.Τάσιος χρειάζεται την υπόμνηση [αλίμονο αν χρειάζεται και να πεισθεί], τότε τα πράγματα...
Τρίτον, έκανα μία αυτοσχέδια έρευνα, ρωτώντας καμιά δεκαριά φίλους για το πόσοι στον κύκλο τους δεν έχουν κάνει εμβόλιο. Αν δεν κάνω λάθος, λοιπόν, φοβισμένοι -κυρίως- είναι οι ανεμβολίαστοι. Και μάλλον είναι αριθμητικά λίγοι, για τόσο ντόρο.
Και τέταρτον, τέλος, ως προς το θέμα με τα τσιπάκια, λίγο περισσότερα.
1. Απορώ πώς δεν έχουν εντοπισθεί, και αποκλεισθεί στη συνέχεια, αυτοί που πρωτογράφουν διάφορες γραφικότητες. Τεχνικά, είναι παιχνιδάκι. Γιατί κανείς δεν τους στρίμωξε, έστω για να εξηγήσουν σε κάποιον εισαγγελέα πού βασίζονται.
Σωστά;
2. Το αν, ο γνωστός μεγιστάνας, μας φυτεύει τσιπάκια με τα εμβόλια, είναι από ενδιαφέρουσα ερώτηση έως ανέκδοτο. Όμως: Το αν θα μας έβαζε τσιπάκια, αν μπορούσε να μας βάζει τσιπάκια, δεν είναι ανέκδοτο. Είναι ενδιαφέρουσα ερώτηση.
Άλλη: μήπως ο κ. Τάσιος θα προτιμούσε να μας πείσει πατώντας ένα κουμπί, αντί να μας διαολοστέλνει ευγενικώς; Υπερβάλλω;
3. Αλλά: γιατί, άραγε, να μας βάλει τσιπάκια ο ως άνω γνωστός μεγιστάνας; Αν για να ελέγχει τί σκεπτόμαστε, ή τί ψωνίζουμε, δεν έχει την τηλεόραση και το internet;
Γιατί να ξοδεύεται σε τσιπάκια; Εκτός, αν θα του έρχεται φθηνότερα.
Απευθυνόμενος, πάντα!, σε όσους δηλώνουν ενδιαφέρον για το κοινό καλό και τον ορθολογισμό, έχω μία ανατρεπτική πρόταση: Πριν μπει φθινόπωρο, και αρχίσουν τα αδιέξοδα και οι αναζητήσεις μαγισσών, λέω να ετοιμάσουμε κάτι απεγκλωβιστικό.
10 ερωτήσεις, σχετικά με την πανδημία, ψαγμένες καλά. Να αποκαλύπτουν παραλείψεις, αντιφάσεις και ανακολουθίες. Να αποκαλύπτουν το πρόβλημα στη σκέψη. Το μείζον πρόβλημα που απεκάλυψε η πανδημία. Όχι;
Και να ζητήσουμε να δημοσιευθούν, μαζί με τις υπεύθυνες απαντήσεις τους.
Ο ελληνικός λαός, έχει κρίση. Δεν χρειάζεται βοήθεια για να κρίνει τις απαντήσεις.
Η πρόταση: Αν δεσμευθούν να δημοσιεύσουν τις 10 ερωτήσεις μας και τις απαντήσεις τους, θα πάμε να εμβολιασθούμε. Δημοσίως, επωνύμως, χαμογελαστοί.
Ποιοί; εμείς που σε καμία περίπτωση δεν έχουμε την Ηθική που μας απέδωσε προχείρως ο ουδέποτε άλλοτε προχειρολογήσας κ. Καθηγητής.
Περί αυτού ακριβώς πρόκειται.
18 Ιουλίου 2021
* Ο κ. Κώστας Τζαναβάρας Α.Τ.Μ. – Ε.Μ.Π., σύμβουλος μηχανικός και μελετητής δημοσίων έργων, πάροχος γενικών τεχνικών και επιστημονικών συμβουλών, ktzanavaras@otenet.gr.
υ.γ. Αισώπου μύθος.
Ο Άνεμος κι ο Ήλιος έβαλαν στοίχημα ποιός θα πάρει την κάπα του βοσκού. Φύσαγε ο Άνεμος, κι ο βοσκός όλο σφιγγόταν με την κάπα.
Βγήκε ο ήλιος, ζεστάθηκε ο βοσκός, πέταξε την κάπα...
υ.γ. Αισώπου μύθος.
Ο Άνεμος κι ο Ήλιος έβαλαν στοίχημα ποιός θα πάρει την κάπα του βοσκού. Φύσαγε ο Άνεμος, κι ο βοσκός όλο σφιγγόταν με την κάπα.
Βγήκε ο ήλιος, ζεστάθηκε ο βοσκός, πέταξε την κάπα...
Αφήστε ένα σχόλιο