ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΑΥΜΑ Φ.1760
ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
Το Ελληνικό θαύμα
του Χρίστου Φαραντάτου*
|
ΘΑΥΜΑ ονομάζουμε ένα υπερφυσικό γεγονός, που υπερβαίνει τις ανθρώπινες δυνάμεις, δηλαδή μη δυνατόν γενέσθαι από ανθρωπίνην ενέργειαν, αποδιδόμενον σε θεία επέμβαση. Τέτοια θαύματα αναφέρονται στην Αγία Γραφή, όπως ο διαχωρισμός του ύδατος της Ερυθράς Θαλάσσης διά να διέλθουν οι από τους Αιγυπτίους καταδιωκόμενοι Ισραηλίτες, η μετατροπή της συζύγου του Λώτ σε στήλη άλατος κατά την καταστροφή των Σοδόμων και Γομόρων, καθώς και πολλά θαύματα του Ιησού (Ανάστασις του Λαζάρου, η μετατροπή του ύδατος σε οίνον κατά τον γάμον της Κανά, το γεύμα των 5000 ανδρών από τους πέντε άρτους κλπ) και, εν συνεχεία, των Αποστόλων.
Από τότε που ο Γάλλος ιστορικός και φιλόσοφος Ερνέστος Ρενάν (1823 – 1892) ονόμασε την θαυμαστή άνθιση του ελληνικού πολιτισμού ελληνικό θαύμα, ο όρος αυτός καθιερώθη, αν και δεν πρόκειται για θαύμα, υπό την συνήθη ονομασία της λέξεως, όπως ανεφέρθη ανωτέρω, αλλά γιατί εγεννήθη, ανδρώθη και ανυψώθη από την περιούσια ελληνική φυλή, δια να φωτίσει και εκπολιτίσει τον κόσμο.
Η μεγάλη δύναμις της φυλής μας, με περιεχόμενο πνευματικής τελειότητος και ψυχικής ανωτερότητος, δεν εκάμφθη παρά τις συχνές και οδυνηρές επεμβάσεις των βαρβάρων, διότι το Ελληνικόν Πνεύμα εστάθη δυναμικόν, δημιουργικόν και ανεπανάληπτον!! Είχε το αίσθημα της ωραιότητος και τον πόθο να υπερβεί την τελειότητα.
Συγκινούμεθα θαυμάζοντες τους καλλιτέχνες μας και τους ποιητές μας, τους φιλοσόφους μας και όλους τους μεγάλους δημιουργούς μας και τους παράγοντες, που ανύψωσαν την πατρίδα μας στον κολοφώνα της δόξης της και στο απόγειο του ελληνικού πολιτισμού.
Στον ελληνικό πολιτισμό θριαμβεύει ο λόγος και το πνεύμα.
Μία από τις μεγάλες αξίες αυτού του πολιτισμού είναι που μας έδωσε μια μέθοδο σκέψεως και μια λογική. Έτσι το ελληνικό θαύμα χαρακτηρίζεται από τον θρίαμβο της ελευθερίας, της λογικής, της ατομικότητος και της αληθείας.
Ο πολιτισμός των Ελλήνων – το ιστορικό θαύμα στην ιστορία του πνεύματος – ανυψώθη από την Ελληνική φυλή ως απάντησις στις αδιάκοπες προκλήσεις της μοίρας. Κατά τον Γερμανό Φρειδερίκο Νίτσε (1844 – 1900), ποιητήν, φιλόσοφο και καθηγητή της Ελληνικής γλώσης στο πανεπιστήμιο της Βασιλείας, «είναι ίδιον ευγενούς ψυχής ο θαυμασμός προ ό,τι είναι αξιοθαύμαστο».
Ο Μέγας Αλέξανδρος σκορπά τον ελληνικό πολιτισμό στην απέραντη Ασία και κατακτά βαρβαρικές χώρες, εξανθρωπίζων καθυστερημένους λαούς.
Έτσι η μητροπολιτική Ελλάς εξησθένησε και παρεσκευάσθη η υποταγή της στους Ρωμαίους (146 π.Χ.), αλλά το ελληνικό πνεύμα – παρά την υποδούλωση της χώρας – εθριάμβευσε επάνω στους Ρωμαίους, όπως οι ίδιοι ομολόγησαν και παρεδέχθησαν δημοσίως. Μέσα στους ρωμαϊκούς κόλπους το ελληνικό πνεύμα ανεσυγκροτήθη και ανεδείχθη άμεσα, στη συνέχεια δε στον μακρό του βίο της Ελληνικής Βυζαντινής Αυτοκρατορίας μέχρι το μοιραίον 1453, που – κρίμασιν οις οίδε Κύριος – υποδουλώθημεν στους Τούρκους.
Αλλά και πάλιν δεν άργησαν να αναζωπυρωθούν οι νοσταλγικές αναμνήσεις ενδόξου παρελθόντος και ν’ ανασυνταχθούν οι πνευματικές και εθνικές δυνάμεις του σκλαβωμένου Γένους. Προς τούτο επιστρατεύθησαν όλες οι απομείνασες δυνάμεις, όπως η Εκκλησία μας, το κρυφό σχολειό, το εμπορικό και ναυτικό δαιμόνιο, τα αρματολίκια και η κλεφτουριά, η αδάμαστη θέλησις και το υπέροχο φρόνημα του λαού, που παρασκευάζουν την Ανάσταση!
«Η Ελλάς δεν εχάθη στα Τάρταρα» (Παλαμάς), εστάθη απλώς να ξαποστάσει, μέχρι τη μεγάλη μέρα. Κανείς άλλος λαός δεν έφτασε με τον πολιτισμό του στη λεπτότητα και την ακρίβεια του Ελληνικού.
Στον Ελληνικό Πολιτισμό υπάρχει κάτι το ιδιαίτερο, το sui generis! Γι’αυτό και ο Ρενάν τον χαρακτηρίζει ΘΑΥΜΑ!
* Ο κ. Χρίστος Φαραντάτος, είναι Υποστράτηγος ε.α. διαμένων στην Αθήνα.
Αφήστε ένα σχόλιο