Ρωσία: Τι συμβαίνει τελικά με το πετρέλαιο και την Ευρώπη; /Φ.1797
in.gr 21 Ιουνίου 2022, 00:41
Εντύπωση προκαλούν τα στοιχεία
Η αποφασιστικότητα της Ευρώπης να σταματήσει να αγοράζει ρωσικό αργό μπορεί να έχει αρχίσει να κάμπτεται παρά τις πιέσεις που ασκούν αρκετές χώρες στην Κομισιόν, να ξεκινήσει συζητήσεις για ένα έβδομο γύρο κυρώσεων.
Αυτό τουλάχιστον καταδεικνύουν τα στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων που συγκέντρωσε το Bloomberg, σύμφωνα με τα οποία τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια πετρελαίου πήραν 1,84 εκατομμύρια βαρέλια αργού την ημέρα από τη Ρωσία την περασμένη εβδομάδα.
Αυξημένες ροές
Αυτό τουλάχιστον καταδεικνύουν τα στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων που συγκέντρωσε το Bloomberg, σύμφωνα με τα οποία τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια πετρελαίου πήραν 1,84 εκατομμύρια βαρέλια αργού την ημέρα από τη Ρωσία την περασμένη εβδομάδα.
Αυξημένες ροές
Αυτή ήταν η τρίτη συνεχόμενη εβδομαδιαία αύξηση και οδήγησε τις ροές από τη Ρωσία προς την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας, στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο μηνών. Και -όπως αναφέρει το Bloomberg- εν μέρει αφορούσε την Τουρκία που αγοράζει περισσότερο.
Πέρα από αυτό, ωστόσο, οι σταθερές συνεχιζόμενες μειώσεις φαίνεται να έχουν επιβραδυνθεί. Οι εξελίξεις υποδηλώνουν ότι εκείνες οι εταιρείες και οι χώρες που δεν ήταν πρόθυμες να αγοράσουν ρωσικό πετρέλαιο έχουν ήδη αρχίσει να κάμπτουν τις αντιδράσεις τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν δει το φως της δημοσιότητας και που δείχνουν τους μέσους όρους τεσσάρων εβδομάδων των προορισμών των αποστολών αργού από ρωσικούς εξαγωγικούς τερματικούς σταθμούς, η Ασία παίρνει τώρα το ήμισυ του συνόλου του αργού που βγαίνει από τα ρωσικά λιμάνια. Στη αρχή του έτους λάμβανε το ένα τρίτο.
Οι αποστολές αργού στην Ασία κυριαρχούνται από ροές προς δύο μόνο χώρες, την Κίνα και την Ινδία. Οι θαλάσσιες αποστολές προς την Κίνα είναι κατά μέσο όρο περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα, από το χαμηλό για το έτος μέχρι στιγμής 600.000 βαρελιών την ημέρα τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 18 Φεβρουαρίου.
Η Ινδία έχει αναδειχθεί ως ο σωτήρας των θαλάσσιων εξαγωγών αργού της Ρωσίας, με όγκους κατά μέσο όρο περισσότερα από 600.000 βαρέλια την ημέρα τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 17 Ιουνίου, από μόλις 25.000 βαρέλια την ημέρα στην αρχή του έτους. Πέρα από την Ινδία, η Ρωσία δεν έχει βρει ακόμη σημαντικούς νέους αγοραστές του αργού της στην Ασία.
Σταθεροποίηση
Πέρα από αυτό, ωστόσο, οι σταθερές συνεχιζόμενες μειώσεις φαίνεται να έχουν επιβραδυνθεί. Οι εξελίξεις υποδηλώνουν ότι εκείνες οι εταιρείες και οι χώρες που δεν ήταν πρόθυμες να αγοράσουν ρωσικό πετρέλαιο έχουν ήδη αρχίσει να κάμπτουν τις αντιδράσεις τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν δει το φως της δημοσιότητας και που δείχνουν τους μέσους όρους τεσσάρων εβδομάδων των προορισμών των αποστολών αργού από ρωσικούς εξαγωγικούς τερματικούς σταθμούς, η Ασία παίρνει τώρα το ήμισυ του συνόλου του αργού που βγαίνει από τα ρωσικά λιμάνια. Στη αρχή του έτους λάμβανε το ένα τρίτο.
Οι αποστολές αργού στην Ασία κυριαρχούνται από ροές προς δύο μόνο χώρες, την Κίνα και την Ινδία. Οι θαλάσσιες αποστολές προς την Κίνα είναι κατά μέσο όρο περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα, από το χαμηλό για το έτος μέχρι στιγμής 600.000 βαρελιών την ημέρα τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 18 Φεβρουαρίου.
Η Ινδία έχει αναδειχθεί ως ο σωτήρας των θαλάσσιων εξαγωγών αργού της Ρωσίας, με όγκους κατά μέσο όρο περισσότερα από 600.000 βαρέλια την ημέρα τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 17 Ιουνίου, από μόλις 25.000 βαρέλια την ημέρα στην αρχή του έτους. Πέρα από την Ινδία, η Ρωσία δεν έχει βρει ακόμη σημαντικούς νέους αγοραστές του αργού της στην Ασία.
Σταθεροποίηση
Η Ρωσία έχει χάσει σχεδόν τα δύο τρίτα της αγοράς της για αργό που μεταφέρεται μέσω τάνκερ στη βόρεια Ευρώπη, αλλά ο όγκος που στέλνει εκεί έχει σταθεροποιηθεί μετά την αρχική πτώση μετά την επίθεση των ρωσικών στρατευμάτων στην Ουκρανία. Οι αποστολές στην περιοχή ήταν κατά μέσο όρο περίπου 450.000 βαρέλια την ημέρα τις τέσσερις εβδομάδες που έληξαν στις 17 Ιουνίου, από σχεδόν 1,25 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τις πρώτες τέσσερις εβδομάδες του έτους, αλλά ελάχιστα άλλαξαν τον περασμένο μήνα.
Οι περισσότερες χώρες έχουν σχεδόν σταματήσει εντελώς τις εισαγωγές ρωσικού αργού δια θαλάσσης, πολύ πριν από τις κυρώσεις της ΕΕ στο εμπόριο που πρόκειται να τεθούν σε ισχύ τον Δεκέμβριο.
Οι ροές προς το Ρότερνταμ
Οι περισσότερες χώρες έχουν σχεδόν σταματήσει εντελώς τις εισαγωγές ρωσικού αργού δια θαλάσσης, πολύ πριν από τις κυρώσεις της ΕΕ στο εμπόριο που πρόκειται να τεθούν σε ισχύ τον Δεκέμβριο.
Οι ροές προς το Ρότερνταμ
Σημαντικές ποσότητες – περίπου 370.000 βαρέλια την ημέρα – εξακολουθούν να αποστέλλονται σε δεξαμενές αποθήκευσης στην Ολλανδία, αλλά ακόμη και αυτό είναι μειωμένο κατά 35% από τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν αμέσως πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Οι ροές προς το Ρότερνταμ ήταν οι υψηλότερες σε τρεις εβδομάδες την εβδομάδα που έληξε στις 17 Ιουνίου.
Στα ύψη οι ροές στη Μεσόγειο
Στα ύψη οι ροές στη Μεσόγειο
Η εικόνα στη Μεσόγειο είναι πολύ διαφορετική. Οι αποστολές ρωσικού αργού στην περιοχή έχουν εκτοξευθεί στα ύψη.
Ένα μεγάλο μέρος της αιτίας είναι η αποστολή ρωσικού αργού σε ρωσικά διυλιστήρια στην περιοχή, ιδιαίτερα το εργοστάσιο ISAB της Lukoil στο ιταλικό νησί της Σικελίας. Η Τουρκία έχει επίσης παρέμβει για να πάρει πολύ περισσότερο ρωσικό αργό που έχει εκτραπεί στην περιοχή από τη βόρεια Ευρώπη. Μένει να δούμε τι θα κάνει η ISAB όταν η απαγόρευση της ΕΕ για το θαλάσσιο ρωσικό αργό τεθεί σε ισχύ τον Δεκέμβριο. Μέχρι τότε, χωρίς νομικό εμπόδιο για τις αγορές της , οι αποστολές είναι απίθανο να μειωθούν.
Η μεσογειακή εικόνα επαναλαμβάνεται στη Μαύρη Θάλασσα, λόγω των αυξημένων αποστολών σε διυλιστήριο της Lukoil στη Βουλγαρία. Ενώ οι ροές προς τη Ρουμανία έχουν αλλάξει ελάχιστα από την αρχή του έτους, αυτές προς τη Βουλγαρία είναι δυόμισι φορές μεγαλύτερες από ό,τι ήταν τον Ιανουάριο και τις αρχές Φεβρουαρίου.
Σημαντικά έσοδα
Ένα μεγάλο μέρος της αιτίας είναι η αποστολή ρωσικού αργού σε ρωσικά διυλιστήρια στην περιοχή, ιδιαίτερα το εργοστάσιο ISAB της Lukoil στο ιταλικό νησί της Σικελίας. Η Τουρκία έχει επίσης παρέμβει για να πάρει πολύ περισσότερο ρωσικό αργό που έχει εκτραπεί στην περιοχή από τη βόρεια Ευρώπη. Μένει να δούμε τι θα κάνει η ISAB όταν η απαγόρευση της ΕΕ για το θαλάσσιο ρωσικό αργό τεθεί σε ισχύ τον Δεκέμβριο. Μέχρι τότε, χωρίς νομικό εμπόδιο για τις αγορές της , οι αποστολές είναι απίθανο να μειωθούν.
Η μεσογειακή εικόνα επαναλαμβάνεται στη Μαύρη Θάλασσα, λόγω των αυξημένων αποστολών σε διυλιστήριο της Lukoil στη Βουλγαρία. Ενώ οι ροές προς τη Ρουμανία έχουν αλλάξει ελάχιστα από την αρχή του έτους, αυτές προς τη Βουλγαρία είναι δυόμισι φορές μεγαλύτερες από ό,τι ήταν τον Ιανουάριο και τις αρχές Φεβρουαρίου.
Σημαντικά έσοδα
Τα έσοδα της Μόσχας από τους εξαγωγικούς δασμούς αυξήθηκαν κατά 6% την εβδομάδα έως τις 17 Ιουνίου. Αυτές οι αποστολές ήταν αξίας 161 εκατομμυρίων δολαρίων σε εξαγωγικούς δασμούς, από τα αναθεωρημένα 152 εκατομμύρια δολάρια την εβδομάδα έως τις 10 Ιουνίου.
Οι δασμοί αναμένεται να αυξηθούν τον Ιούλιο, αφού μειώθηκαν κατά 10% μεταξύ Μαΐου και Ιουνίου. Οι αποστολές αργού τον Ιούνιο αποφέρουν στο Κρεμλίνο 44,80 δολάρια τον τόνο, που ισοδυναμεί με περίπου 6,11 δολάρια το βαρέλι, ποσό που θα ανέλθει στα 55,20 δολάρια ο τόνος (περίπου 7,53 δολάρια το βαρέλι) τον Ιούλιο. Αυτός θα είναι ο υψηλότερος δασμός που έχει επιβάλει η ρωσική κυβέρνηση από τον Απρίλιο, αντανακλώντας την αύξηση των τιμών στα Ουράλια από τα μέσα Μαΐου έως τα μέσα Ιουνίου.
Οι δασμοί αναμένεται να αυξηθούν τον Ιούλιο, αφού μειώθηκαν κατά 10% μεταξύ Μαΐου και Ιουνίου. Οι αποστολές αργού τον Ιούνιο αποφέρουν στο Κρεμλίνο 44,80 δολάρια τον τόνο, που ισοδυναμεί με περίπου 6,11 δολάρια το βαρέλι, ποσό που θα ανέλθει στα 55,20 δολάρια ο τόνος (περίπου 7,53 δολάρια το βαρέλι) τον Ιούλιο. Αυτός θα είναι ο υψηλότερος δασμός που έχει επιβάλει η ρωσική κυβέρνηση από τον Απρίλιο, αντανακλώντας την αύξηση των τιμών στα Ουράλια από τα μέσα Μαΐου έως τα μέσα Ιουνίου.
Αφήστε ένα σχόλιο