ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΗ ΚΡΙΣΗ (Φ. 1845)
25 Μαρτιου 1821
Η Κηρυξη της Επαναστασης στα Καλαβρυτα 5
Ο πίνακας του Βρυζάκη απεικονίζει την κήρυξη της Ελληνικής Επανάστασης
Οι μοναχοί των Καλαβρύτων προσέφεραν ουσιαστική βοήθεια στην Επανάσταση επικυρώνοντας την Εκκλησία ως πολύτιμη σύμμαχο των Ελλήνων - Τι έγινε πριν από 200 χρόνια στο μοναστήρι με τη μακραίωνη ιστορία
25η Μαρτίου 1821: Η Μονή Αγίας Λαύρας στον Επαναστατικό Αγώνα - Τι έγινε πριν από 200 χρόνια
Όταν οι Μανιάτες με αρχηγό τον Μπέη Πέτρο Μαυρομιχάλη (Πετρόμπεη) αποφασίζουν, έπειτα από αμφιταλαντεύσεις μηνών την επίσπευση της επιχείρησης (όπως ήτανε αναμενόμενο αμέσως μετά τη διαρροή των ελληνικών απόρρητων σχεδίων στους Οθωμανούς ήδη από το χειμώνα το 1820, αφότου αποφασίστηκε η Επανάσταση για τον επόμενο χρόνο από την ελληνική παροικία στη Μολδοβλαχία), οι εμπειροπόλεμοι πειρατές της Μεσογείου έκαναν ένα πρώτο βήμα μπροστά.
Παραδοσιακά οι Μανιάτες αρχίζουν τις στρατιωτικές επιχειρήσεις για την άλωση της Καλαμάτας στις 17 Μαρτίου 1821 και ταυτόχρονα οι Έλληνες του Δούναβη υψώνουν τη σημαία του Αγώνα στο Βουκουρέστι, την πόλη του προεπαναστατικού θεάτρου της Ηγεμονίας των ελληνορθόδοξων αρχέγονων πληθυσμών - στη σημερινή ρουμανική πρωτεύουσα. Το σχέδιο της Φιλικής Εταιρείας ήτανε μεγαλεπήβολο και ενσωμάτωνε όλον τον Ελληνισμό από το Δούναβη και κάτω ως αρχαίοι Έλληνες. Αυτό προφανώς εννοεί ο Αλέξανδρος Σούτσος στο επικό ποίημα «Η Τουρκομάχος Ελλάς» όταν αποκαλεί τον Αλέξανδρο Υψηλάντη ως ανήρ αρχαίος.
Στη Μονή Αγίας Λαύρας η 17η Μαρτίου είναι τοπική εορτή στο όνομα του Αγίου Αλεξίου, όπου ως γέρας του Βυζαντινού Αυτοκράτορα Μανουήλ Παλαιολόγου εδώ φυλάσσεται από το 1398 η κάρα του Αγίου Αλεξίου, κειμήλιο ανεκτίμητης αξίας. Άρα φανταζόμαστε ότι το Μάρτιο 1821 μαζί με τον Πανηγυρικό Εσπερινό, παρουσία του Μητροπολίτη και την Πανηγυρική Θεία Λειτουργία ανήμερα όντως υπήρξε μία έντονη λατρευτική κινητικότητα κλήρου και λαϊκών. Το Δημοτικό Άσμα προφανώς υπαινίσσεται τον Μητροπολίτη Γερμανό Γ΄ και Επίσκοπο Παλαιών Πατρών από το 1806 έως το 1826.
Κρυφὰ τὸ λένε τὰ
πουλιά, κρυφὰ τὸ λὲν τ᾿ ἀηδόνια,
κρυφὰ τὸ λέει ὁ Γούμενος ἀπὸ τὴν Ἁγία Λαύρα:
«Παιδιά, γιὰ μεταλάβετε, γιὰ ξεμολογηθῆτε,
δὲν εἶν᾿ ὁ περσινὸς καιρὸς κι ὁ φετεινὸς χειμώνας.
Μᾶς ἦρθε γῆ ἄνοιξη πικρή, τὸ καλοκαίρι μαῦρο,
γιατὶ σηκώθη πόλεμος καὶ πολεμοῦν τοὺς Τούρκους.
Νὰ διώξουμ᾿ ὅλη τὴν Τουρκιὰ ἢ νὰ χαθοῦμε οὖλοι»
Η Επανάσταση το 1821 αναδεικνύει τις δυο ομώνυμες περιοχές τη Νέα Πάτρα, τη σημερινή Υπάτη στο νομό Φθιώτιδας στη Στερεά, αλλά και την Παλαιά Πάτρα κυρίως Αχαΐα, ως τόπους εθνικής ανασυγκρότησης μαζί με την Ήπειρο και την Πελοπόννησο, εκτός από τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου. Μάλιστα, η Πελοπόννησος με την ολιγόχρονη κύρια παρουσία των Οθωμανών για έναν μόλις αιώνα από το 1715 έως το 1821 γίνεται το κύριο πεδίο των μαχών με το Βαλτέτσι (12-13 Μαΐου 1821), στα Δολιανά (18 Μαΐου 1821), την πολιορκία στην Τριπολιτσά (θέρος έως 23 Σεπτεμβρίου 1821) και τον επόμενο χρόνο στα Δερβενάκια (26 Ιουλίου 1822)· στα νησιά η Σφαγή της Χίου (31 Μαρτίου 1822) και η καταστροφή στα Ψαρά (24 Ιουνίου 1824) ομοιάζουνε στην πανωλεθρία στο Μανιάκι με το θάνατο του Παπαφλέσσα (Μάιος 1825), ενώ η Ήπειρος με το Πέτα (4 Ιουλίου 1822), αλλά και η Στερεά με τις δύο πολιορκίες του Μεσολογγίου (Οκτώβριος-Δεκέμβριος 1822 και 15 Απριλίου 1825 έως 11 Απριλίου 1826), την ηρωική μάχη στο Κεφαλόβρυσο Καρπενησίου όπου θα χάσει τη ζωή του ο Μάρκος Μπότσαρης (8-9 Αυγούστου 1823) έως τη νικηφόρα Μάχη στην Αράχωβα (Νοέμβριος 1826) και δυστυχώς τη μεγάλη ελληνική ήττα στη Μάχη του Ανάλατου στην Αττική αμέσως μετά το μαρτυρικό θάνατο του Γεώργιου Καραϊσκάκη (24 Απρίλιου 1827), το προρρηθέν εμπόλεμο επίκεντρο στην ηπειρωτική χώρα καθιστά τη σημασία της Μονής Αγίας Λαύρας στα Καλάβρυτα εξόχως σπουδαία στην έμπρακτη αρωγή της στην Επανάσταση του Γένους. Η 25η Μαρτίου 1821 συμβολίζει την Εκκλησία και την Επανάσταση ταυτόχρονα.(Συνεχίζεται)
Πηγή: Ιστορία βιβλία ΟΣΒ – Στρατιωτική Ιστορία - Βικιπαίδεια
Αφήστε ένα σχόλιο