Header Ads

Προβλήματα και αιτήματα πολυτέκνων σε μια εποχή μείζονος δημογραφικής κρίσης (Φ. 1858)

 

 

 

  Του Ευάγγελου Δ. Κόκκινου, του νεώτερου

 

Το δημογραφικό αποτελεί μείζον ζήτημα εθνικής επιβίωσης για την χώρας μας, θέτοντας τη στήριξη των πολύτεκνων οικογενειών ως πολιτική προτεραιότητα.

Σύμφωνα με το εδάφιο 1 του άρθρου 6 του νόμου 3454 (ΦΕΚ 75Α΄/ 7.4.2006), οι περιλαμβανόμενοι στις κατηγορίες του άρθρου 5 του ίδιου νόμου χαρακτηρίζονται πολύτεκνοι στις ακόλουθες περιπτώσεις:

«1. Πολύτεκνοι υπό την έννοια του παρόντος νόμου είναι οι γονείς οι έχοντες τη γονική μέριμνα και επιμέλεια τεσσάρων τουλάχιστον τέκνων από έναν ή περισσότερους γάμους ή νομιμοποιηθέντων ή νομίμως αναγνωρισθέντων ή υιοθετημένων, τα οποία είναι άγαμα και δεν έχουν συμπληρώσει το εικοστό τρίτο (23ο) έτος της ηλικίας τους ή σπουδάζουν σε αναγνωρισμένες τριτοβάθμιες σχολές πανεπιστημιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης και αναγνωρισμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα της ημεδαπής ή της αλλοδαπής ή εκπληρώνουν τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις και δεν έχουν συμπληρώσει το εικοστό πέμπτο (25ο) έτος της ηλικίας τους. Στα τέκνα αυτά συνυπολογίζονται και αυτά με οποιαδήποτε αναπηρία σε ποσοστό εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω ισοβίως, ανεξαρτήτως ηλικίας και οικογενειακής κατάστασης.

2. Ο γονέας χωρίς σύζυγο, ο οποίος έχει τη γονική μέριμνα και επιμέλεια των τέκνων του και είναι μόνος υπόχρεος σε διατροφή αυτών, θεωρείται πολύτεκνος, εφόσον έχει τρία τέκνα από τον ίδιο ή διαφορετικούς γάμους ή νομιμοποιηθέντα ή νομίμως αναγνωρισθέντα ή υιοθετημένα ή εκτός γάμου γεννηθέντα, τα οποία είναι άγαμα και δεν έχουν συμπληρώσει το εικοστό τρίτο (23ο) έτος της ηλικίας τους ή σπουδάζουν σε αναγνωρισμένες τριτοβάθμιες σχολές πανεπιστημιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης και αναγνωρισμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα της ημεδαπής ή της αλλοδαπής ή εκπληρώνουν τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις και δεν έχουν συμπληρώσει το εικοστό πέμπτο (25ο) έτος της ηλικίας τους. Στα τέκνα αυτά συνυπολογίζονται και όσα έχουν οποιαδήποτε αναπηρία σε ποσοστό εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω, ισοβίως, ανεξαρτήτως ηλικίας.

3. Αν ο ένας από τους γονείς κατέστη ανάπηρος εξ οιασδήποτε αιτίας ή ανάπηρος πολέμου σε ποσοστό εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω ισοβίως, αυτός θεωρείται πολύτεκνος, εφόσον έχει τρία τέκνα εκ των υπαγομένων σε μία από τις περιπτώσεις της πρώτης παραγράφου.

4. Σε περίπτωση θανάτου και των δύο γονέων, τα απορφανισθέντα τέκνα αποτελούν ιδίαν οικογένεια και, αν είναι τουλάχιστον δύο, απολαμβάνουν όλα τα ευεργετήματα των πολυτέκνων και των τέκνων των πολυτέκνων, υπό τους περιορισμούς της πρώτης παραγράφου του παρόντος άρθρου.»

Αυτές είναι οι προϋποθέσεις για να χαρακτηρισθεί κάποιος ως Πολύτεκνος.

Μεταξύ των αιτημάτων των Ενώσεων Πολυτέκνων Ελλάδος συγκαταλέγονται τα εξής: 

-Άμεση επαναθεσμοθέτηση του ειδικού μειωμένου τιμολογίου ηλεκτρικού ρεύματος πολυτέκνων, χωρίς κριτήρια, αφού η Υπουργική Απόφαση με την οποία καταργήθηκε, ακυρώθηκε με απόφαση της Ολομέλειας ΣτΕ (430/2022), με εφαρμογή από φέτος.

-Άμεση επαναφορά του επιδόματος πολυτέκνων, όπως υποσχέθηκε στο προεκλογικό της πρόγραμμα η Νέα Δημοκρατία, με βάση τις δημοσιονομικές δυνατότητες. Είναι επιβεβλημένη η επαναφορά, έναντι της τεράστιας υπερφορολόγησης που υπέστησαν οι πολύτεκνοι από το 2009, αλλά και της συνεισφοράς τους στον ΦΠΑ.

-Μειωμένος ΕΝΦΙΑ για τις πολύτεκνες οικογένειες, αφού ο πολύτεκνος, όσα παιδιά και αν έχει πληρώνει για την 1η κατοικία τον ίδιο ΕΝΦΙΑ με τον άγαμο! Οι ανάγκες στέγασης είναι ίδιες;

-Επαναφορά των ελεύθερων μετεγγραφών των πολυτέκνων γονέων και παιδιών, όπως ίσχυε επί δεκατίες. Με το Ν. 4692/2020 λίγες μόνο πολύτεκνες οικογένειες επιτυγχάνουν να σπουδάσουν τα παιδιά τους στο τόπο κατοικίας τους. Μέτρο χωρίς κόστος για το κράτος.

-Απασχόληση συνταξιούχων πολυτέκνων, χωρίς περικοπή της κύριας και επικουρικής σύνταξης , όπως είχε θεσμοθετηθεί με το Ν. 1256/1982. Μέτρο χωρίς κόστος για το κράτος, μόνο έσοδο.

-Εφαρμογή του άρθρου 52 του Ν. 2082/1992 περί άμεση στεγαστικής συνδρομής των πολυτέκνων που αποκτού το έβδομο (7ο) παιδί.

Επαναφορά της ισόβιας «σύνταξης» της πολύτεκνης μητέρας και του επιδόματος πολυτέκνων που καταργήθηκαν με τους νόμους 4093/2012, 4141/2013 και 4144/2013.

-Επίσημη αναγνώριση της ΑΣΠΕ ως θεσμικού κοινωνικού εταίρου και συμβούλου του Κράτους σε θέματα οικογένειας και εφαρμογή της αναγνώρισης αυτής στα έργα ΕΣΠΑ. Μέτρο χωρίς κόστος.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια