Header Ads

Συνέντευξη Χρίστου Δήμα στον Ελεύθερο Τύπο (Φ. 1866)

 

Πως βλέπει τα νέα του καθήκοντα Υφυπουργού Πολιτισμού





 
1. Η άφιξή σας στο Υπουργείο Πολιτισμού από τη θέση του υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, καθώς και από το πόστο του υφυπουργού Έρευνας και Τεχνολογίας ανέδειξε την ανάγκη του Πολιτισμού να διαδραματίσει ακόμα πιο έντονο ρόλο στην ανάπτυξη και τις επενδύσεις για τη χώρα, τη σύνδεσή του με τις σύγχρονες συνθήκες έρευνας και Τεχνολογίας. Κύριε Δήμα, από τη θέση του υφυπουργού Πολιτισμού, αρμόδιο για θέματα σύγχρονου Πολιτισμού, ποιοι είναι οι στόχοι που έχετε θέσει;

Μία από τις βασικές μας προτεραιότητες είναι να αξιοποιήσουμε την πολιτιστική διπλωματία ως ένα εργαλείο που θα έχει πολλαπλά οφέλη για τον πολιτισμό, την οικονομία, τον τουρισμό και ευρύτερα για την κοινωνία. Πρωταρχικός στόχος που έχουμε θέσει είναι η αύξηση της εξωστρέφειας του σύγχρονου Ελληνικού πολιτισμού. Και όταν μιλάμε για σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό, εννοούμε τις παραστατικές τέχνες, δηλαδή, το θέατρο, τα μουσεία, τις κινηματογραφικές παραγωγές, τις σύγχρονες παραδόσεις κ.ά. Η Ελλάδα είναι μία παγκόσμια υπερδύναμη στον τομέα του πολιτισμού, γεγονός που αποδίδεται κυρίως στην πολιτιστική μας κληρονομιά σκοπός είναι να αναδείξουμε ακόμα περισσότερο και το σύγχρονο πολιτισμό στο διεθνές στερέωμα. Η αξιοποίηση της έρευνας, της τεχνολογίας και της καινοτομίας είναι σημαντική και πιστεύουμε ότι μπορούν να συμβάλλουν καθοριστικά στη περαιτέρω ανάδειξη. Μάλιστα, στην Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης που διεξήχθη τον περασμένο Σεπτέμβρη, είχαμε ως υπουργείο Πολιτισμού την θεματική “CultureTech”, όπου προβάλαμε το πώς η τεχνολογία συμβάλλει στην ενίσχυση του πολιτισμού και των φορέων του υπουργείου.

2. Με αφορμή την παρουσία σας στα εγκαίνια του έργου Aylon Lyceum όπου η φιλοσοφία συναντά την τεχνολογία θα δούμε κι άλλα τέτοιου είδους εμβληματικά έργα που να προσφέρουν πεδίο γνώσης αλλά και συνάμα να γεφυρώνουν την Ιστορία με το σήμερα;

Πράγματι το συγκεκριμένο έργο είναι μία εξαιρετική σύνδεση της τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης με την πολιτιστική μας κληρονομιά. Οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να «συζητήσουν» με τους Αρχαίους Έλληνες φιλοσόφους και να συμμετάσχουν στην Εκκλησία του Δήμου αλλά πιο σημαντικό για εμένα είναι το γεγονός πως ενθαρρύνει την σκέψη, το διάλογο και τη διάδραση σε πολύ σημαντικά ζητήματα όπως είναι η λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος. Υπάρχουν όμως και άλλα αρκετά παραδείγματα αξιοποίησης της τεχνολογίας και της καινοτομίας στο πεδίο του πολιτισμού. Ένα από αυτά είναι ο αρχαιολογικός χώρος της Αρχαίας Ολυμπίας, όπου με την τεχνολογία της Microsoft, οι επισκέπτες - χρησιμοποιώντας το κινητό τους μέσω μίας εφαρμογής που κατεβάζουν με ένα QR Code - τους «ταξιδεύει» πίσω στον χρόνο, παρουσιάζοντάς τους πώς ήταν η Αρχαία Ολυμπία πριν 2.500 χρόνια. Αντιστοίχως και σε άλλους αρχαιολογικούς χώρους ή μνημεία είναι απαραίτητο να έχουμε χρήση εφαρμογών επαυξημένης πραγματικότητας ή τεχνητής νοημοσύνης. Σίγουρα αυτό είναι κάτι το οποίο εμπλουτίζει την εμπειρία του επισκέπτη, δίνοντας πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Στόχος μας είναι να αξιοποιήσουμε τις νέες τεχνολογίες σε πολύ περισσότερες περιπτώσεις, με στόχο την ενίσχυση του πολιτισμού.

3. Ουσιαστικά μέσα από τέτοιου είδους πρότζεκτ η πολιτιστική κληρονομιά και ο σύγχρονος πολιτισμός βρίσκονται σε μια διαρκή ώσμωση και συνεργασία. Παράλληλα υπάρχουν θέματα διοίκησης, υπάρχουν πολιτικές οι οποίες πρέπει να εκσυγχρονιστούν και να προχωρήσουν σε ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις όπως είχατε συμφωνήσει με την κ. Μενδωνη κατά την τελετή παράδοσης και παραλαβή του ΥΠΠΟ. Ποιες είναι ο κύριες μεταρρυθμίσεις που περιμένουμε στο σύγχρονο πολιτισμό;

Στις σημαντικές μεταρρυθμίσεις θα συμπεριελάμβανα την ίδρυση ανώτατης σχολής παραστατικών τεχνών με έναρξη λειτουργίας το Φθινόπωρο του 2025, τις αλλαγές που κάνουμε στα οπτικοακουστικά με την ίδρυση του νέου φορέα, τις τροποποιήσεις όσον αφορά την πειρατεία αλλά και το νέο φορέα για το βιβλίο.

Από εκεί και έπειτα βελτιώνουμε το πλαίσιο με το οποίο χρηματοδοτεί το Υπουργείο Πολιτισμού τις πολιτιστικές εκδηλώσεις και βάζουμε κανόνες που θα ενισχύσουν τη διαφάνεια και την αξιοκρατία. Αυτές είναι κάποιες από τις αλλαγές που έχουμε ήδη σχεδιάσει ώστε να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα και χρηστή διαχείριση.

4. Πως εξελίσσεται και τι θα περιλαμβάνει η δημιουργία του Ενιαίου Φορέα Οπτικοακουστικής Πολιτικής;

Η δημιουργία του Ενιαίου Φορέα Οπτικοακουστικής Πολιτικής αποτελεί ένα σχέδιο νόμου που πρόκειται να έρθει στη Βουλή το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Το σύνολο της οπτικοακουστικής πολιτικής μας θα ασκείται πλέον από το Υπουργείο Πολιτισμού ενώ το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και ο Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας μπαίνουν στο εξής υπό την σκέπη του Creative Greece. Ο οργανισμός αυτός θα έχει την ευθύνη για τη χάραξη μίας ενιαίας, εθνικής στρατηγικής για τις κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές, για τα πνευματικά δικαιώματα, αλλά και τις χρηματοδοτήσεις, με όργανα διοίκησης κατά τα πρότυπα των εποπτευόμενων φορέων του υπουργείου Πολιτισμού. Απάντησε εύστοχα και στις παρακάτω ερωτήσεις

Ο Υφυπουργός κ. Δήμας απάντησε εύστοχα και στις παρακάτω ερωτήσεις με αίσθημα γνώσης και ευθύνης:


5. Ένα από τα καινοτόμα έργα που αναμένουμε να εφαρμοστεί στη χώρα μας είναι η πολιτιστική συνταγογράφηση. Πως βαίνει το έργο;

Η πολιτιστική συνταγογράφηση αποτελεί πράγματι μία ιδιαίτερα σημαντική και καινοτόμα δράση, η οποία υλοποιείται με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Αφορά στην εκπόνηση ερευνητικού έργου με αντικείμενο την ένταξη της πολιτιστικής συνταγογράφησης ως συμπληρωματική θεραπευτική αγωγή σε άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα ψυχικής υγείας ή και ψυχολογική επιβάρυνση από χρόνιες ασθένειες. Είναι γνωστό ότι η επαφή με τον πολιτισμό και τις τέχνες δρα ανακουφιστικά. Έτσι, τα άτομα με διαπιστωμένη ψυχική νόσο ή με επιβαρυμένη ψυχική υγεία, θα έχουν στο εξής τη δυνατότητα να καταπιάνονται με τον πολιτισμό και τις τέχνες, οι οποίες θα συνταγογραφούνται στο πλαίσιο της συμπληρωματικής θεραπείας τους.



6. Στο κλάδο του Βιβλίου, τι περιμένουμε να περιλαμβάνει το σχέδιο Νόμου για το φορέα του βιβλίου και τι θα αλλάξει στον κλάδο;

Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στο σημείο επεξεργασίας μικρών αλλαγών επάνω στο σχέδιο νόμου που ήδη παρουσιάστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο, όσον αφορά τον φορέα του βιβλίου. Ο φορέας αυτός θα χαράζει ουσιαστικές πολιτικές για το βιβλίο, ενώ θα διαθέτει διοικητικό συμβούλιο και διευθυντή. Φυσικά θα διοικείται από ανθρώπους που προέρχονται από τον χώρο του πολιτισμού και διαθέτουν τις απαιτούμενες γνώσεις και την εμπειρία, προκειμένου να αναδείξουν κρίσιμες πτυχές του ελληνικού βιβλίου. Πέρα από την εξωστρέφεια που επιδιώκουμε, στόχος μας είναι το βιβλίο να μπει στην καθημερινότητα όλων μας. Θέλουμε να διαδώσουμε την φιλαναγνωσία σε μεγαλύτερο βαθμό στην ελληνική κοινωνία αναγνωρίζοντας και τις νέες δυνατότητες της τεχνολογίας που είναι πλέον πραγματικότητα όπως τα audio books, ενώ επιθυμούμε να οργανωθούν συστηματικές αναγνώσεις σε παιδιά, σε οίκους ευγηρίας και άλλες κατηγορίες πολιτών, σε συνεργασία με εθελοντικές ομάδες.



7. Τι γίνεται με το «Ακροπόλ» όπου κάνατε και την πρώτη σας επίσημη επίσκεψη, μετά την ανάληψη των καθηκόντων σας, ως νέος υφυπουργός Πολιτισμού;

Το Ακροπόλ αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα για την ελληνική πολιτεία και το υπουργείο Πολιτισμού. Το ιστορικό αυτό κτίριο στην οδό Πατησίων έχει ανακαινισθεί πλήρως και αναμένεται να μετατραπεί σε έναν χώρο δημιουργίας που θα συνδυάζει τις παραστατικές τέχνες και τον σύγχρονο πολιτισμό με την τεχνολογία και την καινοτομία. Σύντομα θα περάσουμε σε κάποιες αλλαγές στον ιδρυτικό του νόμο. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα πιο ευέλικτο και μόνιμο σχήμα, το οποίο θα μπορεί να διοικήσει αποτελεσματικά το Ακροπόλ, ώστε αυτό να αποτελέσει ένα κέντρο για τον πολιτισμό και την τεχνολογία. Ουσιαστικά θέλουμε να του προσδώσουμε διοικητική αυτονομία και τη δυνατότητα να λαμβάνει αποφάσεις, διότι το συγκεκριμένο έργο δεν μπορεί να συντονίζεται κεντρικά από το υπουργείο Πολιτισμού. Επιπλέον, προβλέπεται ότι το Ακροπόλ θα ανοίξει τμηματικά. Σε πρώτη φάση, αναμένεται να λειτουργήσει για την καλλιτεχνική κοινότητα, προκειμένου να δημιουργηθούν οι απαραίτητες συνέργειες. Μερικές από αυτές μπορεί να είναι ο χορός με τη νέα τεχνολογία ή οι τηλεοπτικές παραγωγές με τη χρήση της επαυξημένης πραγματικότητας και της τεχνητής νοημοσύνης.



8. Πως βαίνει η δημιουργία της Ανωτάτης Σχολής Παραστατικών Τεχνών (ΑΣΠΤ), ένα χρόνιο αίτημα του καλλιτεχνικού κόσμου για αναβάθμιση της καλλιτεχνικής παιδείας στην Ελλάδα, η διεκδίκηση του οποίου έγινε μετά τις επίμονες αντιδράσεις των καλλιτεχνών στο Προεδρικό Διάταγμα 85/2022;

Η δημιουργία της Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών είναι πράγματι ένα αίτημα που υπάρχει εδώ και καιρό και είναι απολύτως απαραίτητο να υλοποιηθεί. Προχωράμε με γρήγορους ρυθμούς προς την δημιουργία της, όπως δεσμεύτηκε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Στόχος μας είναι το 2025 να ξεκινήσει την λειτουργία της η σχολή, έτσι ώστε να λαμβάνουν πτυχία τριτοβάθμιας εκπαίδευσης οι απόφοιτοί της.



9. Παλαιότερα ο πλεονεκτικός χώρος της Αριστεράς εντοπιζόταν στον καλλιτεχνικό κόσμο. Αυτό πιστεύετε πως έχει αλλάξει; Κατά τη διάρκεια αυτού του πρώτου χρονικού διαστήματος στο ΥΠΠΟ τι έχετε αποκομίσει από τον κλάδο του σύγχρονου πολιτισμού;

Ο πολιτισμός αφορά το σύνολο της κοινωνίας ανεξαρτήτως πολιτικών πεποιθήσεων. Ο πολιτισμός και οι τέχνες δεν φέρουν κομματικό ή ιδεολογικό πρόσημο. Είναι χαρακτηριστικό πως η κυβέρνηση της ΝΔ έχει στηρίξει τον πολιτισμό πιο γενναιόδωρα από οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση και αυτό συμβαίνει διότι θέλουμε να τον στηρίξουμε στο μέγιστο βαθμό. Αυτό που έχω αποκομίσει είναι πως οι άνθρωποι του πολιτισμού και ειδικότερα οι φορείς του σύγχρονου πολιτισμού θέλουν και χρειάζονται εργαλεία και υποστήριξη ώστε να μπορέσουν να επιτύχουν ακόμα μεγαλύτερη εξωστρέφεια.



10. Είστε γονιός. Θα ήθελα μια τοποθέτηση σχετικά με τη θέση που έχει ο πολιτισμός στη ζωή και την εκπαίδευση των μαθητών. Υπάρχει κάποιο σχέδιο του ΥΠΠΟ για τα σχολεία σχετικά με την ολιστική προσέγγιση του πολιτισμού μας, ως πυλώνα τόσο της οικονομίας - ανάπτυξης όσο και της στάσης ζωής μας;

Ο πολιτισμός είναι ένα κομμάτι άμεσα συνυφασμένο με την παιδεία και την εκπαίδευση. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο είναι και η άμεση συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και οι κοινές ομάδες εργασίας για τη δημιουργία της Ανωτάτης Σχολής Παραστατικών Τεχνών. Έχουμε διαρκώς ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας με το Υπουργείο Παιδείας στην προσπάθεια να αναδείξουμε τις αλληλένδετες έννοιες παιδείας και πολιτισμού και να τις μεταλαμπαδεύσουμε στη νέα γενιά με εκπαιδευτικά προγράμματα. Σύμμαχος μας σε αυτή την προσπάθεια είναι και η τεχνολογία, μέσω της οποίας παιδιά και έφηβοι μπορούν να γνωρίσουν με διαδραστικό και ευχάριστο τρόπο την ιστορία και την πολιτιστική μας κληρονομιά. Ένα παράδειγμα είναι η εφαρμογή που δημιούργησε το υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με την Cosmote και την στήριξη του Μουσείου Ακρόπολης, η οποία αναπαριστά τα σπουδαιότερα μνημεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, όπως τον Παρθενώνα και το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, στη μορφή που είχαν την περίοδο της ακμής τους, μαζί με πλήθος ιστορικών πληροφοριών. Στοχεύουμε στην δημιουργία περισσότερων αντίστοιχων προγραμμάτων, μέσω των οποίων τα παιδιά μαθαίνουν και αποκτούν ενδιαφέρον για τον πολιτισμό, συνδυάζοντας ψυχαγωγία και διδασκαλία.



11. Κλείνοντας και κάνοντας μια προβολή στο 2027, ποια είναι τα έργα στον Πολιτισμό που θα έχουν ολοκληρωθεί και συγκροτούν το όραμά σας, την ενίσχυση του πολιτιστικού σύγχρονου αποτυπώματος και την εξωστρέφεια της χώρας;

Στόχος μας είναι να αναδείξουμε ότι ο σύγχρονος ελληνικός πολιτισμός, όχι μόνο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνίας και της οικονομίας μας, αλλά λειτουργεί και ως μοχλός ανάπτυξης της χώρας μας. Γι’ αυτό και υπάρχουν πολλές δράσεις στις οποίες προχωράμε, με στόχο την ενίσχυση του αποτυπώματος του σύγχρονου πολιτισμού και την εξωστρέφειά του. Μερικές από αυτές είναι η ενίσχυση του ψηφιακού μετασχηματισμού επιχειρήσεων του πολιτιστικού και δημιουργικού κλάδου, η κατοχύρωση της δυναμικής συμμετοχής της χώρας μας σε Διεθνείς Εκθέσεις Βιβλίου για τουλάχιστον τρία έτη, καθώς και ο σχεδιασμός πολιτιστικού MasterPlan, πολιτιστικής αναπτυξιακής πολιτικής και πολιτιστικής ταυτότητας για επιλεγμένες περιοχές της χώρας, μεταξύ άλλων σημαντικών έργων, όπως και αυτά που προαναφέρθηκαν.


Δεν υπάρχουν σχόλια