Header Ads

Μουσική παράσταση στον αρχαιολογικό χώρο Μονής Ζαρακά (Φ.1901)

 


 
Γράφει-Επιμελείται: Εύη Κοκκίνου - Κελλάρη*
 

«Μουσική-Χορός: (επ)ανάσταση-(εξ)άρση χαράς»

Σάββατο 20 Ιουλίου 2024 (ώρα 21:00)

 

 

Στο πλαίσιο του προγράμματος «Γέφυρες 2022-2024: Άνθρωποι-Ιστορίες-Μνήμες», το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ), σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κορινθίας (ΕΦ.Α.ΚΟΡ.), το Ιστορικό Λαογραφικό Μουσείο Κορίνθου (Ι.Λ.Μ.Κ.) και τον Δήμο Σικυωνίων, οργανώνει την παράσταση «Μουσική-Χορός: (επ)ανάσταση-(εξ)άρση χαράς», το Σάββατο 20 Ιουλίου 2024 (ώρα 21:00), στον αρχαιολογικό χώρο Μονής Ζαρακά.

Η ταλαντούχα Τίνα Αλεξοπούλου με την εξαμελή μπάντα της, μια ομάδα από εξέχοντες μουσικούς (πιάνο, κρουστά, έγχορδα, πνευστά ), παρουσιάζουν ένα πλούσιο μουσικό πρόγραμμα με τραγούδια σε οκτώ γλώσσες, σε ρυθμούς σουίνγκ, τζαζ, ροκ, και μπλουζ.

Στην εκδήλωση μετέχουν χορευτές από το τμήμα Latin χορού του Συλλόγου Πολιτισμού «Σαν Παραμύθι», σε διδασκαλία Πάνου Διδάχου.

Η είσοδος είναι ελεύθερη. Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το Μουσείο Περιβάλλοντος Στυμφαλίας, στο τηλέφωνο 27470 22296 (καθημερινά, εκτός Τρίτης, 10:00-18:00).

 

Ποια και πού, όμως, είναι η Μονή Ζαρακά (πηγή: www.visitsikyon.gr)

 


 Λίγο έξω από το χωριό της Στυμφαλίας, σχεδόν απέναντι από την μυθική λίμνη και λίγο πριν φτάσει ο επισκέπτης στο Μουσείο Περιβάλλοντος Στυμφαλίας, συναντά στα ΝΑ του δρόμου, στα γνωστά «Κιόνια», τα ερείπια ενός μεγαλεπήβολου ναού. Πρόκειται για τη Μονή Ζαρακά, ένα κτίσμα που αποτελεί τον μοναδικό σωζόμενο μέχρι τις μέρες μας, σύνδεσμο της περιοχής με το μεσαιωνικό παρελθόν της.

Ένα έγγραφο του πάπα Γρηγόριου (1236 μ.Χ.), που διασώζεται έως σήμερα, μάς αποκαλύπτει ότι στη Στυμφαλία υπάρχει Φράγκικη Μονή με ηγούμενο τον Πέτρο του «Saraca». Πρόκειται φυσικά για την κιστερκιανή μονή του Ζαρακά η οποία φαίνεται ότι χτίστηκε το 1223-1224. Το έγγραφο αποκαλύπτει και τη σημαντικότητα της Μονής: Ο πάπας επιφορτίζει τον ηγούμενο με την ευθύνη συγκέντρωσης του ενός δεκάτου των εσόδων της λατινικής εκκλησίας της Πελοποννήσου και της απόδοσής του στον Γοδεφρείδο Βιλλεαρδουΐνο για την άμυνα του φράγκικου πριγκηπάτου της Αχαΐας.

Η μονή φαίνεται ότι χτίστηκε στο πλαίσιο της πολιτικής που εφάρμοσαν οι Φράγκοι μετά την 4η Σταυροφορία και την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης, όταν κάλεσαν μοναστικά τάγματα της Δύσης να εγκατασταθούν στην Ελλάδα.

Για την επιλογή της κοιλάδας της Στυμφαλίας ως τόπου κατοίκησης των Κιστερκιανών Μοναχών φαίνεται ότι πρωτεύοντα ρόλο έπαιξαν τα νερά της λίμνης και φυσικά τα εύφορα εδάφη που την περιέβαλλαν. Η Μονή που δημιουργείται στη Στυμφαλία είναι «θυγατρική» της Hautecombe, στη Γαλλία, η οποία βρίσκεται χτισμένη στην άκρη της λίμνης Bourget, στους πρόποδες των Άλπεων. Η κοιλάδα της Στυμφαλίας, περιτριγυρισμένη από τις κορυφές του Ολίγυρτου και της Ζήρειας με μία λίμνη έστω και ελώδη στο κέντρο της θυμίζει στους Κιστερκιανούς μοναχούς τη γενέτειρα και μητρόπολή τους. Το μοναχικό και μεγαλοπρεπές σκηνικό τους θυμίζει εκείνο που άφησαν πίσω στην πατρίδα τους.

Οι  μοναχοί σύμφωνα με τις αρχές του Τάγματός τους, επέλεγαν ήσυχες κοιλάδες κοντά σε πηγές και μακριά από πολύβουους ανθρώπινους οικισμούς και, όπως φαίνεται, στη Στυμφαλία βρήκαν το ιδανικό ησυχαστήριό τους. Τα νερά του ποταμού Στύμφαλου και της ομώνυμης λίμνης, το ήσυχο, γαλήνιο βουκολικό τοπίο, τα πλούσια εύφορα εδάφη όλα συντέλεσαν στη δημιουργία της Φράγκικης Μονής.

Για αρκετά χρόνια έζησαν, όπως φαίνεται, σε πλήρη αρμονία με τους λιγοστούς κατοίκους της περιοχής. Χρησιμοποιώντας αρχαίο οικοδομικό υλικό έχτισαν αββαείο,  προσαρμοσμένο στην τυπική αρχιτεκτονική που χρησιμοποιούταν σε όλα τα Κιστερκιανά αββαεία. Φαίνεται όμως ότι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τελικά την εγκατάστασή τους, αφού οι ερευνητές αρχαιολόγοι εικάζουν ότι δεν κατάφεραν να μείνουν στη Στυμφαλία πάνω από έξι δεκαετίες. Τα κτίσματά τους, όμως, χρησιμοποιήθηκαν για αμυντικούς σκοπούς καθ’ όλη τη διάρκεια της Ενετοκρατίας έως και τον Μάιο του 1458.

Τότε στην περιοχή έφτασε ο Μωάμεθ ο Β΄ ο Πορθητής ερχόμενος από την Κόρινθο επικεφαλής 80.000 ανδρών με κατεύθυνση στο Κάστρο των Σφυρών στην Ταρσό του Φενεού.  Οι Οθωμανοί στρατιώτες κατέκτησαν με βάναυσο τρόπο όλη την κοιλάδα της Στυμφαλίας, έκαψαν και γκρέμισαν όλα τα φράγκικα κτίσματα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως οχυρωματικά έργα και κατέσφαξαν πολλούς από τους κατοίκους της περιοχής.

Σήμερα, διατηρούνται λιγοστοί τοίχοι όρθιοι ακόμα, σε πείσμα του χρόνου, της βίας, του πολέμου και των φθορών που πέρασαν από πάνω τους. Η περιοχή διατηρεί στο ακέραιο τη μαγεία και τη γοητεία που προσέλκυσε και τους οικιστές μοναχούς πριν από 8 αιώνες περίπου και στον περίβολο της φράγκικης μονής διοργανώνεται κάθε χρόνο φεστιβάλ μουσικής στην Πανσέληνο του Ιουλίου.

Η μυσταγωγία του τόπου, οι μεσαιωνικοί ερειπωμένοι τοίχοι με τα οξυκόρυφα παράθυρα και ερείπια των αρχαίων ναών που χρησιμοποιήθηκαν ως οικοδομικό υλικό δημιουργούν ένα μοναδικό, παραμυθένιο σκηνικό. Εκεί με τις νότες της μουσικής και το παιχνίδι φωτός και σκιάς οι παριστάμενοι ταξιδεύουν στον χρόνο και τον χώρο παρασυρμένοι από το παιχνίδι της αέναης κίνησης του σύμπαντος!

 

 

10ο ετήσιο Αντάμωμα Σαρακατσαναίων Πελοποννήσου, στη Ζήρεια!

 

Για μία ακόμη χρονιά στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία και πλήθος κόσμου το Αντάμωμα των Σαρακατσαναίων στην Κορινθία.


Φέτος, την Κυριακή, 14 Ιουλίου, για πρώτη φορά, το 10ο ετήσιο Αντάμωμα Σαρακατσαναίων Πελοποννήσου πραγματοποιήθηκε στο Χιονοδρομικό Κέντρο της Ζήρειας. Σε αυτό το «φυσικό τους», θα λέγαμε, για την ελληνική νομαδική φυλή, που οι ρίζες της χάνεται στους αιώνες, τοπίο αποφάσισαν να «ξανασμίξουν» «Οι Τσελιγκάδες». Με σκηνικό το ειδυλλιακό τοπίο του αγαπημένου βουνού, αναπαριστώντας ήθη, έθιμα, χορούς, τρόπο ζωής, με συνοδεία ζωντανής ορχήστρας και ατελείωτο κέφι, διασκέδασαν, χάρηκαν και θυμήθηκαν ιστορίες από το παρελθόν και τους προγόνους τους.

Χορευτικά συγκροτήματα Συλλόγων Σαρακατσαναίων απ’ όλη την Ελλάδα, αλλά και τοπικοί Σύλλογοι πλαισίωσαν τη γιορτή, ενώ παρουσιάστηκαν δρώμενα για τη ζωή και τον πολιτισμό των Σαρακατσαναίων της Πελοποννήσου.

 


Τους Σαρακατσαναίους, τους φίλους των Σαρακατσαναίων και τους εκπροσώπους Δήμων και Πολιτικής Ηγεσίας, καλωσόρισε ο πρόεδρος του συλλόγου Σαρακατσαναίων Πελοποννήσου Χρήστος Γόγολας, ο οποίος αγωνίζεται αόκνως, για να διατηρήσει τις παραδόσεις και τις ρίζες του, μη κρύβοντας τη χαρά του για τον κόσμο που κατέκλυσε το βουνό. Κοντά του στον συντονισμό, την επιμέλεια της εκδήλωσης και την παρουσίαση ήταν και φέτος η γνωστή στο Πανελλήνιο για τις επιτυχημένες μεγάλες Διοργανώσεις που έχει αναλάβει, υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων και επικοινωνιολόγος Δέσποινα Πρινιά.

Η εκδήλωση τελούσε υπό την αιγίδα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Σαρακατσαναίων και σε συνδιοργάνωση της Περιφέρειας Πελοποννήσου και του Δήμου Ξυλοκάστρου – Ευρωστίνης.

 

* Εύη Κοκκίνου

Δικηγόρος - Διαμεσολαβήτρια

Msc Διοίκηση Τουρ/κών

Επιχειρήσεων

Απ. Παύλου 40, Κόρινθος

τηλ. 27410 84568 -6944964225

email: ekokklaw@otenet.gr

https:/evikokkinoulaw.gr

 

Δεν υπάρχουν σχόλια