Header Ads

Σημαντικές συναντήσεις Γνώσης, Τέχνης και Πολιτισμού στο «Αντάμωμα στην Αγαλιανή» 22/7-4/8/2024 (Φ. 1094)

 


 

 Γράφει-Επιμελείται: Εύη Κοκκίνου - Κελλάρη*

 

Μουσική - Ποίηση - Ιστορία - Αγγλική Φιλολογία - Γαιολογία

και καθημερινά μαθήματα (Φλάουτο – Βιολί – Βιόλα – Τσέλο – Πιάνο – Θεωρητικά – Μουσική Δωματίου)

 

Μία ευτυχής συγκυρία μας οδήγησε, την προηγούμενη εβδομάδα, στο γραφικό ημιορεινό χωριό της Τριφυλίας Μεσσηνίας με τα πέτρινα σπιτάκια Αγαλιανή, όπου πραγματοποιούνταν πολυθεματικές Συναντήσεις Γνώσης, Τέχνης και Πολιτισμού!

 

Στο «Αντάμωμα στην Αγαλιανή», από 22/7 έως και 4/8/2024,  εξέχοντες καλλιτέχνες και επιστήμονες από την Ελλάδα και το εξωτερικό συνομίλησαν και μεταλαμπάδευσαν τις γνώσεις τους στους τυχερούς μαθητές ωδείου που συμμετείχε στις δράσεις και στο παρευρισκόμενο κοινό, χαρίζοντας σε όλους απίστευτου κάλους μελωδίες και ενδιαφέρουσες εξειδικευμένες γνώσεις στα θέματα του προγράμματος.


 Εμπνευστής των εκδηλώσεων είναι ο καταγόμενος από την Αγαλιανή, καταξιωμένος μουσικός και φλαουτίστας, Δημήτρης Φωτόπουλος

 


 Ο Δημήτρης Φωτόπουλος, ο οποίος φέρει ένα βαρύ βιογραφικό ως σολίστ φλάουτου, υπήρξε η εγγύηση για ένα πολύ μελετημένο και άρτια εκτελεσμένο πρόγραμμα. Κοντά του σε αυτήν τη μεγάλη προσπάθεια σε ένα χωριό της Μεσσηνίας που σήμερα φιλοξενεί λίγους  μόνιμους κατοίκους είναι ο Πρόεδρος της Τοπικής Κοινότητας Πάνος Παναγιωτόπουλος, ο οποίος κινητοποίησε όλη την κοινότητα για την επίτευξη ενός αποτελέσματος που αξίζει να έχει συνέχεια.

Στον ειδυλλιακό προαύλιο χώρο της κεντρικής πέτρινης εκκλησίας του χωριού, μπροστά από το ιερό και δίπλα στο πετρόχτιστο σχολείο είχαν στηθεί οι απολύτως απαραίτητες για τα κονσέρτα εγκαταστάσεις, χωρίς μεγάφωνα και περιττές πολυτέλειες … Τι ευτυχία για μας! Οι συντελεστές, το κυρίαρχο στο σκηνικό πιάνο, τα αναλόγια, οι μουσικοί και οι ομιλητές. Δέος! Στη σιγαλιά της μεσσηνιακής νύχτας κανείς δεν μιλούσε… Όλοι άκουγαν με προσοχή γοητευμένοι από τους συντελεστές των εκδηλώσεων… Μόνο δύο τρία μικρά παιδάκια χαίρονταν με τα μουσικά ακούσματα και τον κόσμο κι έτρεχαν στο προαύλιο της εκκλησίας. Σκέφτηκα: Αυτό είναι η επιτυχία των εκδηλώσεων. Τα παιδιά από μικρή ηλικία να παίζουν και να χαίρονται με το άκουσμα υψηλού επιπέδου μουσικής, είτε αυτή είναι κλασική, είτε τζαζ, είτε αρχαιοελληνική… Έτσι σιγά σιγά εκπαιδεύονται να ακούν «σωστά» και να «απαιτούν» μόνον τέτοιας ποιότητας μουσικά ακούσματα.

Το πρόγραμμα όλων των ημερών ήταν εντυπωσιακό.

Στις 22 Ιουλίου, ο Αντώνης Παρασκευόπουλος Διευθυντής Γεωργικής Ανάπτυξης και Οικονομίας – Κτηνιατρικής Κυπαρισσίας μίλησε για την «Ολοκληρωμένη φυτοπροστασία Ελιάς – Υπολείμματα φυτοφαρμάκων», στις 23 Ιουλίου ο κάτοικος του χωριού Cervanaku Ilir (Ιλίρ Τσερβανάκου), πρώην οικονομικός μετανάστης, μίλησε για τη «Μεγάλη Κάθοδο των Αλβανών στην Ελλάδα» τη δεκαετία του ’90 και τα προβλήματα που χρειάστηκε να αντιμετωπίσουν οι μετανάστες στην Ελλάδα, μέχρι να φτάσουν να νιώθουν σήμερα Έλληνες.

Στις 24 Ιουλίου, στην Ποιητική και Λογοτεχνική Βραδιά, ο Ποιητής Άγγελος Καλογερόπουλος και ο Διηγηματογράφος Δημήτρης Μαγριπλής διάβασαν αποσπάσματα από τα έργα τους, ενώ στις 25 Ιουλίου η Κορίνθια πια Ντίντα Παπαλεξίου, καθηγήτρια Αγγλικής Φιλολογίας και Συγγραφέας, μίλησε σε κοινό όλων των ηλικιών για την «Τέχνη της διδασκαλίας και την επίδραση της Τεχνολογίας: «Παιγνιώδης Μάθηση Minecraft Education», αναλύοντας κυρίως στους όλο περιέργεια μικρούς μαθητές της περιοχής το πώς η τεχνολογία -παιγνιώδης μάθηση-Minecraft Education- μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά και τη μάθηση, αλλά και τη δημιουργία και ανάπτυξη δεξιοτήτων στον 21ο αιώνα, που είναι τόσο αναγκαίες για τους νέους ανθρώπους. 

Οι εκδηλώσεις συνεχίστηκαν στις 29 Ιουλίου με παρουσίαση του βιβλίου «Περί Αλώσεως το Ανάγνωσμα «Ποιοι άνοιξαν την Κερκόπορτα» του Δημήτρη Χελιδώνη με θέμα την «κρυφή» ιστορία της Αλώσεως της Κων/πόλεως το 1453 και των μετέπειτα εξελίξεων, από τον δημοσιογράφο Χρίστο Κοτσωνή και συζήτηση με τον συγγραφέα, ενώ στις 28 Ιουλίου μίλησε ο Πάνος Παναγιωτόπουλος, Πρόεδρος της κοινότητας της Αγαλιανής, παρουσιάζοντας παράλληλα έκθεση παλαιών ραδιοφώνων.

Στις 30 Ιουλίου το κοινό απόλαυσε την Καθηγήτρια Σύγχρονου Τραγουδιού στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών Αντιγόνη Μυκονιάτη και τον Καθηγητή Σύγχρονου πιάνου στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών Αιμίλιο Μπάλτα σε μία συναυλία με έργα Ελλήνων Συνθετών, με την έκτακτη συμμετοχή του κιθαρίστα και τραγουδιστή Νίκου Μπάλτα.

Στις 31 Ιουλίου οι Δημήτρης Φωτόπουλος / Νικόλας Χαλκιάς (φλάουτο), Ηλίας Μπέρτσος (βιολί) Νικόλας Γιανναρέας (κόντρα μπάσο), Παναγιώτης Κολιαβασίλης (ντράμς), Μαρία Κωλέττη (πιάνο), μάγεψαν το κοινό με μία συναυλία Μουσικής Δωματίου με έργα A. Piazzolla, N. Rota & Cl. Bolling.

Την 1η Αυγούστου ο Νίκος Ξανθούλης / Ερμηνευτής Αρχαίας Ελληνικής Λύρας συνθέτης, λυριστής, Επιστημονικός Συνεργάτης της Ακαδημίας Αθηνών, αντεπιστέλλον Μέλος του Αρχαιολογικού Ινστιτούτου της Αμερικής, εντυπωσίασε με το παίξιμο της λύρας του, αλλά και με τις γνώσεις του γύρω από την Ελληνική μουσική διάρκειας 3.000 χρόνων με όχημα το "εθνικό" όργανο των αρχαίων Ελλήνων.

Στις 3  Αυγούστου ο Πέτρος Στεργιόπουλος μίλησε για τον  «Πλαγίαυλο του Ρήγα Βελεστινλή (Φεραίου)» και «γλύκανε» τη δροσερή καλοκαιρινή βραδιά παίζοντας τον Θούριο με τον αυλό του…

Πόσο τυχεροί, όσοι μαθητές μουσικών οργάνων και μη, παρακολουθήσαμε τη συναυλία του Σαββάτου, στις 3 Αυγούστου, όπου ο Δημήτρης Φωτόπουλος είχε καλέσει τον συνάδελφό του και φίλο του από το Λουξεβούργο, διεθνώς γνωστό φλαουτίστα, Carlo Jans, να συμπράξει με τον ίδιο, αλλά και με την πιανίστα, Μαρία Κωλέττη σε μία μαγευτική συναυλία με έργα G. Ph. Telemann, G. Faure, F. Poulenc, F. Doppler.

Ψυχαγωγία, μαθήματα μουσικής και ήθους ταυτόχρονα…!

Όταν ρώτησα τον Carlo Jans για την απόφασή του να παίξει στην Αγαλιανή, σε ένα μέρος καθόλου γνωστό ακόμη και στους Έλληνες, γνωρίζοντας ότι ήρθε εθελοντικά να παίξει, χωρίς κέρδος και πολύ περισσότερο βάζοντας ο ίδιος χρήματα για την μετακίνησή του, ανενδοίαστα μου απάντησε: «Μου το ζήτησε ο Δημήτρης και ήρθα». Δεν έκρυψα την χαρά μου, που υπάρχουν ακόμη άνθρωποι, διακεκριμένοι στον χώρο τους, άνθρωποι που θα μπορούσαν να είναι υπερόπτες, αλαζόνες, παρά ταύτα όμως είναι ταπεινοί, προσηνείς, τιμούν τη φιλία, είναι συναδελφικοί και δεν «φοβούνται» να προσδώσουν με την παρουσία τους κύρος σε διοργανώσεις άλλων. Τον θαύμασα και ως μουσικό και ως άνθρωπο!

Την ίδια ψυχική ικανοποίηση ένιωσα συζητώντας και με την Μαρία Κωλέττη, η οποία, παρά τον λίγο χρόνο που είχε στη διάθεσή της να μάθει το ρεπερτόριο που κλήθηκε να παίξει, ύστερα από ακύρωση άλλης συναδέλφου της, με προθυμία δέχθηκε να παίξει εθελοντικά και έτσι απολαύσαμε όλοι εμείς μία πιανίστα του μεγέθους της χάρις στον Δημήτρη Φωτόπουλο και τον Πρόεδρο της Αγαλιανής Πάνο Παναγιωτόπουλο.

Οι εκδηλώσεις ολοκληρώθηκαν την Κυριακή στις 4 Αυγούστου με παρουσίαση και δοκιμή τοπικών οίνων με συνοδεία εδεσμάτων της περιοχής και πολλή μουσική!

Η τελευταία συναυλία του Ανταμώματος άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις. Έργα του J. Massenet (Διονύσης Πυλαρινός-βιολί, Μαρία Κωλέττη-πιάνο), του D. Shostakovich (Διονύσης Πυλαρινός / Βασίλης Μουρίκης-βιολί, Μαρία Κωλέττη-πιάνο), του Ástor Piazzolla (Θέμις Ζαχαροπλάστη-φλάουτο, Βασίλης Μουρίκης-βιολί, Μαρία Κωλέττη-πιάνο), η Μικρή Νυχτερινή Μουσική του W. A. Mozart για Ορχήστρα Εγχόρδων (Μαρία Γαβριήλ, Μιχάλης Κατσαρός, Θέμις Ζαχαροπλάστη-φλάουτο), το Concerto in F maj. op. 10 No 1 για φλάουτο και Ορχήστρα εγχόρδων “La Tempestsa di Mare” του A. Vivaldi (Μαρία Γαβριήλ-φλάουτο), το Concerto in C maj. RV 533 για 2 φλάουτα και Ορχήστρα Εγχόρδων Concerto in C maj. RV 533 του A. Vivaldi (Μιχάλης Κατσαρός /Θέμις Ζαχαροπλάστη-φλάουτο), το Concerto in D min. BWV 1043 για 2 βιολιά και Ορχήστρα Εγχόρδων του J. S. Bach (Στέλλα Χοϊδά /Διονύσης Πυλαρινός-βιολί) υπό τη μουσική Διεύθυνση του Carlo Janς και οι 3 Ελληνικοί χοροί για Ορχήστρα Εγχόρδων (Ηπειρώτικος, Αρκαδικός, Κλέφτικος) του Ν. Σκαλκώτα υπό τη μουσική Διεύθυνση του Δημήτρη Φωτόπουλου ήταν το ρεπερτόριο της τελευταίας ημέρας αυτής της «επαναστατικής» -θα έλεγα- πρωτοβουλίας του Δημήτρη Φωτόπουλου. Γιατί…, επανάσταση κάνει κάποιος στις μέρες μας, όταν αγωνίζεται ενάντια στη μιζέρια, στην ασχήμια, στην εσωστρέφεια, στην έλλειψη αισθητικής και αξιών της εποχής μας, όταν γυρνά την πλάτη στους ανθρώπους της της ήσσονος προσπαθείας και δίνει το παράδειγμα για το ΩΡΑΙΟ, το ΜΕΓΑΛΟ, το ΑΛΗΘΙΝΟ…!

Ωραίες ιδέες, ωραίοι άνθρωποι, εξαιρετικοί καλλιτέχνες και επιστήμονες!

Και του χρόνου να συναντηθούμε και πάλι στο «Αντάμωμα στην Αγαλιανή 2025»!

 


 

Δεν υπάρχουν σχόλια