ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΒΑΡΟΜΕΤΡΟ (Φ. 1913)
Βαγγέλης Δ. Κόκκινος, ο νεότερος *
Αξιοπρεπής Περίθαλψη στα Ελληνικά δημόσια νοσοκομεία…
Συζητάμε με τον Υπουργό Υγείας, κ. Άδωνι Γεωργιάδη
Σε μια εποχή όπου η συζήτηση γύρω από το Εθνικό Σύστημα Υγείας της χώρας μας επικεντρώνεται, κυρίως, στις παθογένειες και τις αδυναμίες του, η αξιοπρέπεια στην υγειονομική φροντίδα και η ανθρώπινη προσέγγιση, συχνά, παραμερίζονται. Ρωτάμε τον κ. Υπουργό για τα «αυτονόητα» και αν είναι εφικτό να αποτελέσουν καθημερινή πρακτική στα δημόσια νοσοκομεία μας (προκλήσεις και λύσεις).
Σε προηγούμενο τεύχος του περιοδικού μας είχαμε γράψει για την «αξιοπρεπή περίθαλψη στα ελληνικά νοσοκομεία». Ήταν απαίτηση πολλών αναγνωστών μας, οι οποίοι, μάλιστα, ζητούσαν να τους παρουσιάσουμε και τις θέσεις/σκέψεις του Υπουργείου επί του συγκεκριμένου ζητήματος. Επικοινωνήσαμε γι’ αυτό τον λόγο με τον Υπουργό, κ. Γεωργιάδη, του θέσαμε τις ερωτήσεις μας και ιδού οι απαντήσεις του…
Ορθός Λόγος: Κύριε Υπουργέ, αναμένοντας φυσικά να δούμε τα αποτελέσματα των προσπαθειών αντιμετώπισης των πολλών και σωρευμένων παθογενειών του δημοσίου συστήματος υγείας στη χώρα μας, όλων δηλαδή αυτών των προκλήσεων που αφορούν λίγο-πολύ, θα λέγαμε, το «τεχνοκρατικό» μέρος, -και μέρος του ασταμάτητου «καυγά» πολιτείας, συντεχνιών και κομμάτων- θα θέλαμε, σε αυτή μας την συζήτηση, να επικεντρωθούμε και να μιλήσουμε αποκλειστικά για το «ανθρώπινο». Αυτό που έχει να κάνει με την απουσία «αξιοπρεπούς περίθαλψης», καθώς παρότι αυτονόητο -και ουσιαστικά άνευ δημοσιονομικών περιορισμών-, όλοι οι εμπλεκόμενοι τείνουν να το παραμελούν και ας παίζει σημαντικότατο ρόλο στο ευ ζην -ακόμα και στο «ευ… αποδημείν»- των πολιτών. Στο άρθρο που δημοσιεύσαμε το ορίσαμε ως παροχή υγειονομικής φροντίδας που σέβεται και τιμά την αξία, την αξιοπρέπεια και τα δικαιώματα του κάθε ασθενούς. Περιλαμβάνει τη διασφάλιση ότι οι ασθενείς αντιμετωπίζονται με σεβασμό, ευγένεια και κατανόηση, ανεξάρτητα από την κοινωνική, οικονομική ή υγειονομική τους κατάσταση.
Θα θέλαμε, λοιπόν, να σας ρωτήσουμε αν αυτό έχει απασχολήσει καθόλου εσάς και το Υπουργείο σας. Γιατί, στις προσπάθειες επίλυσης των γνωστών και δύσκολων προβλημάτων, είναι εύκολο να παραμελείται, αν και πολύ σημαντικό και αυτό στην καθημερινότητα των πολιτών -ασθενών και οικείων τους. Παρουσιάσαμε την σημασία του στο άρθρο μας και θα θέλαμε να έχουμε την τοποθέτησή σας.
Α. Γεωργιάδης: Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα τα καθήκοντα μου στο Υπουργείο Υγείας, σε αυτή τη δεύτερη θητεία, έθεσα στους συνεργάτες μου έναν πρωταρχικό στόχο. Να σχεδιάσουμε προσεκτικά τα βήματα μας, ώστε να φτιάξουμε ένα Εθνικό Σύστημα Υγείας πιο ανθρώπινο, πιο σύγχρονο και πιο αποτελεσματικό. Έχω πει πολλές φορές ότι το ΕΣΥ αλλάζει και αυτό θα το αντιληφθεί σταδιακά ο ελληνικός λαός. Μπορεί η πολιτική αντιπαράθεση να προσπαθεί να επισκιάσει τα όσα γίνονται, όμως η κατεύθυνση παραμένει συγκεκριμένη: Να παρέχονται ποιοτικές υπηρεσίες φροντίδας στους πολίτες που έχουν πραγματικά ανάγκη, τη στιγμή που τις χρειάζονται.
Ένας τρόπος για να αποδείξουμε ότι σεβόμαστε τον ασθενή και αλλάζουμε το ΕΣΥ είναι η αναβάθμιση των υποδομών του, καθώς διάγουμε την περίοδο με το μεγαλύτερο πρόγραμμα κτιριακής ανακαίνισης του Εθνικού Συστήματος Υγείας, από την ίδρυσή του μέχρι σήμερα. Μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης ανακαινίζουμε 93 από τα 125 νοσοκομεία του ΕΣΥ, τα περισσότερα για πρώτη φορά μετά από 30 και 40 χρόνια, ενώ ανακαινίζουμε τα 156 από τα 318 Κέντρα Υγείας.
«Μπλόκο» στο φακελάκι
Ο.Λ.: Ακόμα και για το «φακελάκι» δεν μπορούν να υπάρξουν λύσεις πάταξης του φαινομένου; Αν για παράδειγμα με νόμο τιμωρείται αυστηρά και αυτός που το δίνει στον γιατρό; Με αυτό τον τρόπο δεν θα έχει ο πολίτης το κίνητρο και τα επιχειρήματα (προς γιατρούς ή άλλους) να αντισταθεί σε αυτή τη λογική…;
Α. Γ.: Η θέση μας για τα φακελάκια είναι πάγια. Από την προηγούμενη μου θητεία, όποτε διαπιστωνόταν κάποια παρανομία ζητούσα, αμέσως, την ποινική δίωξη των γιατρών που παρανομούσαν. Δεν θα αλλάξω την τακτική μου σήμερα. Ήμουν και παραμένω αντίθετος σε κάθε πράξη διαφθοράς.
Αφήστε ένα σχόλιο