Header Ads

UNICS - Το ιστορικό ίδρυσης και Λειτουργίας των ΟΥΚ - Β' ΜΕΡΟΣ (Φ. 1915)

 

    

 


Από Unics (Δημοσιεύσεις Facebook)

 Κυριάκος Κόκκινος *

 

Εκπαίδευση σε φρεάτιο. Στους μήνες φοίτησής τους οι υποψήφιοι θα περάσουν δύσκολες δοκιμασίες υπό συνθήκες ακραίας ψυχικής και σωματικής καταπόνησης.

 

Η γέννηση του θρύλου

Το 1953, η νεοεισελθείσα στο ΝΑΤΟ Ελλάδα έστειλε οκτώ στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού στις Ηνωμένες Πολιτείες ώστε να εκπαιδευτούν στο αντίστοιχο αμερικανικό σχολείο και να συγκροτήσουν την πρώτη Ομάδα Υποβρυχίων Καταστροφών. Τον Μάιο του 1954 «γεννήθηκαν» οι πρώτοι έξι Eλληνες ΟΥΚάδες. Ο ανθυποπλοίαρχος Τραγέας, ο σημαιοφόρος Μωραϊτίνης και οι υποκελευστές Καρτελιάς, Ανδρουδάκης, Τζουάνης και Κανταρέλης. Με τις σημειώσεις που είχαν κρατήσει κατά την εκπαίδευσή τους και με απαρχαιωμένα, ακόμη και για εκείνη την εποχή, μέσα ανέλαβαν την οργάνωση του ελληνικού σχολείου που λειτούργησε στο Κέντρο Εκπαίδευσης Κανελλόπουλος. Για την κατασκευή του στίβου μάχης, μάλιστα, χρησιμοποίησαν τις διαστάσεις που είχαν στο μυαλό τους και έτσι στήθηκε κατά προσέγγιση, με αποτέλεσμα τα εμπόδια να είναι μεγαλύτερα από τον αντίστοιχο αμερικανικό στίβο μάχης και ο βαθμός δυσκολίας αυξημένος. Στις 4 Δεκεμβρίου 1957 ολοκληρώθηκε το πρώτο ελληνικό σχολείο με μόλις πέντε αποφοίτους, σηματοδοτώντας για το Πολεμικό Ναυτικό την απόκτηση της δυνατότητας διεξαγωγής ναυτικών ειδικών επιχειρήσεων αλλά και τη γέννηση του θρύλου των ΟΥΚ.

 

«Οταν το σώμα σταματήσει, το μυαλό και η ψυχή δίνουν ώθηση»  Β΄

Του Αθανάσιου Κατσικίδη

Τι κάνει την προετοιμασία των «βατραχανθρώπων» τόσο διαφορετική από εκείνη των άλλων μονάδων των ειδικών δυνάμεων; Βετεράνοι «βατραχάνθρωποι» που μιλούν στην «Κ» ζητώντας να μην κατονομαστούν και οι οποίοι έχουν πάρει μέρος σε απόρρητες επιχειρήσεις στην Αλβανία, σε περιοχές της πρώην Γιουγκοσλαβίας, στον Λίβανο, στη Δυτική Σαχάρα, στο Ιράκ, στη Σομαλία, στη Λιβύη, υπογραμμίζουν ότι η εκπαίδευση αποτελεί μια επιλεκτική διαδικασία κατά την οποία αναζητούν τους λίγους που θα μπορέσουν να κάνουν αυτή τη δουλειά στο μέλλον. «Σε αντίθεση με το Σχολείο των Καταδρομών, που αποτελεί ένα τεχνικό σχολείο και διεξάγεται υπό το πνεύμα της τεχνικής διαδικασίας, το σχολείο των βατραχανθρώπων δεν σε φτιάχνει, σε βρίσκει. Οι επιτυχόντες μπορεί να είναι 10 άτομα ανάμεσα σε 100». Ο πρόεδρος του «Συνδέσμου Ελλήνων Βατραχανθρώπων (ΣΕΒ)», Αλέξανδρος Παλατιανός, εξηγεί ότι «η εκπαίδευση των ΟΥΚ είναι τόσο μοναδική και δύσκολη διότι συνδυάζει την ένταση με τη διάρκεια. Πολλοί μπορούν να αντεπεξέλθουν στην ένταση για μικρό χρονικό διάστημα αλλά λίγοι για το διάστημα των σχεδόν 8 μηνών. Το σχολείο βατραχανθρώπων δουλεύει με βάση την αρχή “ξεπερνάμε τα όρια”. Θέλουμε να ωθήσουμε τον μαθητή στα όριά του ώστε να μπορεί να κάνει αυτό που ζητείται και ειδικότερα όταν κληθεί να δράσει στην πρώτη γραμμή, γι’ αυτό και παρά τους εκατοντάδες υποψηφίους τα τελευταία 10 χρόνια είχαμε “σχολεία” που διακόπηκαν. Ο μαθητής πρέπει να μάθει ότι όταν το σώμα του σταματήσει, το μυαλό και η ψυχή του είναι αυτά που θα του δώσουν ώθηση να εκπληρώσει τον σκοπό του».

Ασκήσεις στο νερό, σε ένα από τα πρώτα σχολεία. Τους υποβρύχιους καταστροφείς διακρίνει η εξοικείωση με το υγρό στοιχείο, είναι το φυσικό τους περιβάλλον.

 


 Επίσης, πρώην εκπαιδευτές λένε στην «Κ» ότι στα πρώτα χρόνια λειτουργίας της μονάδας δεν υπήρχε εκπαιδευτική εμπειρία ούτε τυποποίηση της διαδικασίας. «Ηταν νέοι εκπαιδευτές, νεαροί σε ηλικία και ιδιαίτερα “βάρβαροι”, οπότε υπήρχαν περιπτώσεις όπου όλοι οι εκπαιδευόμενοι εγκατέλειψαν και αντικαταστάθηκαν. Αλλά ακόμη και τα τελευταία δέκα χρόνια», λένε, «είχαμε τρία σχολεία που διακόπηκαν».

Η μονάδα, προσπαθώντας να προσελκύσει τους νέους, ανοίγει τις πόρτες της σε μαθητές γυμνασίου και λυκείου για να παρακολουθήσουν μέρος της εκπαίδευσης.

Μεταξύ των αποφοίτων της σχολής βατραχανθρώπων διακρίνονται πρώην αρχηγοί των ενόπλων δυνάμεων καθώς και στελέχη του επιχειρηματικού κόσμου. O κ. Παλατιανός υπογραμμίζει ότι σήμερα η «Διοίκηση Υποβρυχίων Καταστροφών (ΔΥΚ)» στοχεύει στη συνεχή εξέλιξη του εξοπλισμού και των δεξιοτήτων που παρέχονται στα στελέχη της. «Ενας απόφοιτος του 5ου σχολείου το 1960», εξηγεί, «δεν χρειαζόταν να χειριστεί πολύπλοκα συστήματα, όπως ραντάρ, GPS, υπολογιστές, οπότε απλώς αφοσιωνόταν στη σωματική διάπλαση. Σήμερα, δίνεται έμφαση και στην επιστημονική κατάρτιση του υποψηφίου. Ως εκ τούτου, η “σκληροτράχηλη” εκπαίδευση συνεχίζεται, αλλά οι γνώσεις που προσφέρονται εναρμονίζονται με τις νέες τεχνολογίες. Πρέπει να γνωρίζετε», υπογραμμίζει, «ότι ο σκοπός που είμαστε “βατραχάνθρωποι” δεν είναι ένα επίδομα παραπάνω ή να κυκλοφορούμε στην παραλία γυμνασμένοι, αλλά όταν γίνει το κάλεσμα, να θέλουμε όλοι να είμαστε στην πρώτη γραμμή. Γι’ αυτό στο σύνθημα “Πατρίς, Θρησκεία Οικογένεια” το “Πατρίς” είναι πρώτο. Γι’ αυτό εκπαιδευόμαστε, για να θυσιαστούμε για την πατρίδα».

 

Το 12ετές εξοπλιστικό «πακέτο» για την αμυντική θωράκιση της χώρας

Η μονάδα υποβρυχίων καταστροφών επιχειρεί σήμερα να δώσει έμφαση στο κοινωνικό της πρόσημο και να αναδείξει τη συμβολή της στην κοινωνία σε καιρό ειρήνης. Οπως εξηγούν οι «βατραχάνθρωποι», «εκτός από τους καθαρισμούς λιμανιών και τις εξουδετερώσεις ναρκών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου που διεξάγουν τα στελέχη της και ο “Σύνδεσμος Ελλήνων Βατραχανθρώπων” που ιδρύθηκε το 1992, συμμετέχουν επίσης σε κοινωνικές δράσεις και σε τακτικές αιμοδοσίες, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον από γυμνάσια και λύκεια της χώρας να επισκεφτούν τη μονάδα και να παρακολουθήσουν μέρος της εκπαίδευσης».

«Τα νέα παιδιά θέλουν να δουν ότι ο “βατραχάνθρωπος”, ο ήρωας για τον οποίο ακούν, δεν είναι αυτό το τέρας που του “πετάγονται” οι φλέβες από τον λαιμό και “φτύνει” φωτιές. Είμαστε συνηθισμένοι άνθρωποι που απλά κάνουμε ασυνήθιστα πράγματα και ελπίζουμε ότι η επαφή των μαθητών με τη μονάδα μας να έχει αντίκρισμα, ώστε στο μέλλον να έρθουν ακόμη περισσότεροι νέοι κοντά μας. Αυτός είναι ο στόχος μας», τονίζει ο κ. Παλατιανός.

 

  *Κυριάκος Κόκκινος,
Δικηγόρος,
Πρόεδρος της Κίνησης Οργανι-
κότητας ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΣ,
Αλεξιπτωτιστής - Ο.Υ.Κ.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια