Header Ads

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ (Φ. 1933)

 πιστροφ στ χαρτ κα στ μολύβι

 

 

13 Μαρτίου, 2025

εδηση εναι ντυπωσιακ κα πωσδήποτε πρέπει ν προβληματίσει:

«Τ κπαιδευτικ συστήματα τν σκανδιναβικν χωρν (…) πιστρέφουν στ χαρτ κα στ μολύβι. λόγος εναι ο κίνδυνοι γι τος μαθητς π τν περβολικ χρήση τν ψηφιακν μέσων, πως χουν ντοπιστε π κπαιδευτικούς, παιδιάτρους κα νευροεπιστήμονες.

Πρόσφατα πουργς Σχολείων τς Σουηδίας, Λότα ντχολμ, νέφερε τι πιστροφ στ χαρτ στηρίζεται σ πιστημονικ δεδομένα πο δείχνουν τι ο ναλογικς μέθοδοι (γραφ μ τ χέρι, νάγνωση π ντυπα βιβλία) δημιουργον, πως τόνισε, “καλύτερες συνθκες γι τν νάπτυξη βασικν δεξιοτήτων, πως νάγνωση κα γραφή, σ σύγκριση μ τ ψηφιακ ργαλεα. Γι᾿ ατ εναι σημαντικ ο μαθητς ν ργάζονται μ στυλ κα χαρτί, κα χι λιγότερο σημαντικό, ν χουν πρόσβαση σ σχολικ βιβλία κα στελεχωμένες σχολικς βιβλιοθκες”».

Στ διο θέμα ναφέρθηκε κα κ. Πέτρος Γουγουλάκης, καθηγητς Παιδαγωγικν στ Πανεπιστήμιο τς Στοκχόλμης: « διάλογος γι τν χρόνο πο πρέπει ν φιερώνουν ο μαθητς μπροστ στς θόνες, χει ξεκινήσει πρ τριετίας στ Σουηδία. Τν δια στιγμ παρατηρεται τι ο πιδόσεις τν Σουηδν μαθητν μειώνονται π χρόνο σ χρόνο, κα ατ ποδόθηκε κα στς πιπτώσεις τς κρατης ψηφιοποίησης στν τρόπο μελέτης τν μαθητν κα τς πρόσ­ληψης τν παραιτήτων γνώσεων. Γι παράδειγμα, σύμφωνα μ πιστημονικς μελέτες το ρμόδιου φορέα τς Σουηδίας – ντίστοιχος μ τ νστιτοτο κπαιδευτικς Πολιτικς στν λλάδα – κατ τν ψηφιακ νάγνωση ο μαθητς διατρέχουν πολ γρήγορα κα πιφανειακ τν λη προσοχή τους ποσπται διακόπτουν βλέποντας μι σχετη ψηφιακ πλατφόρμα. Ατ εναι ες βάρος τς οσιαστικς μάθησης. π τν λλη, δν παίρνουν λιγότερες πληροφορίες σοι διαβάζουν π να ντυπο βιβλίο σ σχέση μ τ ψηφιακό. ντιθέτως, π τ ντυπο εναι εκολότερο σ ναν μαθητ ν νακαλέσει μι πληροφορία» («Καθημεριν» 4-3-2025).

Πολ σημαντικ τ νέα δεδομένα τν σχετικν πιστημονικν ρευνν γύρω π τ συγκεκριμένο θέμα. πωσδήποτε πρέπει πολ ν προσεχθον π τος ρμόδιους φορες τς δ κπαιδευτικς διαδικασίας, λλ κα π τος γονες τν παιδιν. Ατ βέβαια σ καμι περίπτωση δν θ σημάνει τν κατάργηση τν ψηφιακν μέσων κα ργαλείων, λλ τ λελογισμένη χρήση τους. Εναι πάντως πολ σημαντικ ν κατανοήσουμε λοι μας τι ο παραδοσιακές (ναλογικές) μέθοδοι διδασκαλίας κα κμαθήσεως εναι συμβατς μ τς βιολογικς κα ψυχικς προδιαγραφς το νθρώπου κα βοηθον στν ρμονικ νάπτυξη τν διανοητικν κα ψυχικν του δυνάμεων. Ατ εναι τ μέτρα μας καί, ξεπερνώντας τα μ τν λόγιστη χρήση τς καταιγιστικς πληροφορίας π τ ψηφιακ μέσα, διαπράττουμε μέγα παιδαγωγικ σφάλμα, πο βέβαια δν μπορε ν μείνει χωρς συνέπειες π τος διους τος μηχανισμος τς νθρώπινης φύσεως, πως τος νέβαλε σ᾿ ατν Δημιουργός.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια